Trainingskampen voetbalclubs

Waar is de sponsor? Die zit in het Spaanse trainingskamp

Foto ANP

De zwembroek van Ben Löwik (44) is meegegaan in de koffer naar het Spaanse Benahavís. Samen met zo’n 25 investeerders van Heracles Almelo zit Löwik bij het trainingskamp van de voetbalclub. Gran Hotel Benahavís heeft een buitenbad. En hij kan een body treatment krijgen in de spa-afdeling van het viersterrenhotel.

De directeur van Löwik Installatietechniek uit Almelo is een van de vele geldschieters die deze week met een eredivisieclub in het buitenland verblijven. “Het is net een familiereisje”, zegt hij. Trainingskampen draaien om meer dan alleen de sportieve voorbereiding op de tweede seizoenshelft. Aan de Spaanse Costa een goede band opbouwen met sponsors en investeerders is ook van belang voor clubs. De afgelopen jaren is het aantal sponsors dat meegaat gestegen, zeggen meerdere eredivisieclubs.

35 sponsors in Valencia

Zo neemt NAC Breda deze winterstop 35 sponsors mee naar Valencia. Iets zuidelijker aan de Spaanse kust dichtbij Benidorm verwelkomt FC Utrecht tien businessrelaties. Nog zuidelijker reist een sponsorgroep van dertig mensen mee met ADO Den Haag. En SC Cambuur heeft in de Algarve gezelschap van zes sponsors. De sponsors – ze komen vaak pas halverwege de trainingsstage – betalen zelf hun reis- en verblijfkosten.

Zo gaat het eraan toe in een trainingskamp:

Op de golfbaan of aan het zwembad

Clubs proberen de relatie met sponsors te verbeteren door ze mee te laten reizen met de selectie. “Een goed moment”, zegt Ard de Graaf, commercieel directeur van SC Cambuur.

“Het is een andere setting dan in de bestuurskamer: de zon schijnt, je zit aan de bar, ligt aan het zwembad of staat op de golfbaan. Het is veel informeler.”

In die gemoedelijke sfeer wordt af en toe zakelijk gesproken. Goede deals – zoals contractverlenging – worden niet gemaakt tijdens een trainingskamp. Daarvoor zijn de officiële bijeenkomsten tijdens het seizoen. Wel wordt de basis gelegd voor een goede band, zegt directeur Tim van Ammelrooy van Trainingskampen.nl. Het organisatiebureau verzorgt deze winter 155 trainingskampen voor prof- en amateurclubs. Sinds zo’n tien jaar gaan er steeds meer sponsors mee, merkt Van Ammelrooy. De reden? “Sponsors kicken erop om bij spelers in de buurt te zijn.”

Ben Löwik:

“Ik kijk altijd uit naar het trainingskamp, je zit bovenop de spelersgroep en de technische staf.”

Voor hem is het zakelijk ook een interessante trip. Hij heeft in de afgelopen jaren een goede band opgebouwd met de andere investeerders. Zijn installatiebedrijf (100 medewerkers, jaaromzet van zo’n 15 miljoen euro) krijgt regelmatig opdrachten van andere Heracles-financiers.

Shoppen

Diverse amateurclubs nemen ook sponsors mee. Zoals zondaghoofdklasser V.O.C. uit Rotterdam, dat met 38 sponsors in het Spaanse Málaga zit. De animo is de afgelopen jaren gegroeid, zegt Kim van der Kooij, teammanager van de selectie. Toen ze de trainingsstage tien jaar terug voor het eerst organiseerde, gingen er dertien sponsors mee.

De club heeft een slim model om het trainingskamp financieel te regelen: de sponsors betalen naast hun eigen reiskosten (zo’n 550 euro) ook een deel (ongeveer 250 tot 300 euro) van de kosten van de spelers.

De sponsors mogen zich niet vervelen. “We houden er rekening mee dat we naar een plek gaan waar wat te doen is voor ze”, vertelt Van der Kooij.

“Zo is het belangrijk dat ze kunnen golfen of shoppen in de buurt.”