While you were sleeping... in Asia

Sony blijft gewoon Sony, zegt de topman

Foto AP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij

Sony blijft doen wat Sony altijd heeft gedaan: hackschandaal ten spijt. Dat zegt Sony-topman Kazuo Hirai. “Voor Sony zijn bankieren, financiële activiteiten, entertainment en consumentenelektronica allemaal belangrijke activiteiten”, aldus de topman op het jaarlijkse gadgetwalhalla CES in Las Vegas.

Hirai toont zich strijdbaar. En dat is best terecht, constateert The Wall Street Journal. Het hackschandaal was volgens de krant zeker schadelijk. Iets anders kan je het niet noemen als gegevens van 47.000 voormalige en huidige werknemers op straat liggen en er een internationale rel ontstaat over het intrekken van een film over een moordaanslag op de Noord-Koreaanse dictator. Maar het schandaal doet niet af aan het feit dat Sony met een opmars bezig is.

In de tweede helft van vorig jaar steeg de prijs van het aandeel-Sony met 50 procent. De toename kwam door goede resultaten. Alle onderdelen van Sony boekten winst, behalve de noodlijdende telefoniedivisie.

Sony richt zich niet meer op massaverkoop, maar op dure gadgets. Zo heeft het bedrijf een nieuwe draagbare audiospeler op de markt voor 1.200 dollar.

Oude auto’s verslaan nieuwe auto’s in Birma

In Birma is het lucratiever om een oude Toyota te verkopen die al een paar honderdduizend kilometer heeft gereden op een Japanse weg, dan een gloednieuwe bak. Dat schrijft Nikkei Asian Review.

Birma is een van de weinige Aziatische landen waar de invoer van tweedehands auto’s is toegestaan. In Thailand en Indonesië is dit verboden om zo de werkgelegenheid in de autofabrieken in stand te houden.

Maar in Birma mag het allemaal wel. Met als gevolg dat 90 procent van de auto’s die verkocht wordt minimaal tweedehands is. Dat is slecht nieuws voor de grote automakers ter wereld als Toyota en General Motors. Net als de meeste multinationals azen zij op de snel groeiende Aziatische markt.

Aziatische bedrijven voelen beleid westerse centrale banken

Wat de Amerikaanse centrale bankiers in het statige hoofdkantoor aan de 20ste straat in Washington en hun Europese collega’s hoog in de Eurotower in Frankfurt doen heeft grote invloed op de winstgevendheid van Aziatische bedrijven.

Neem de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Hyundai. Nu de euro wegzakt en de dollar in waarde toeneemt, houdt de scheepsbouwer meer over per schip. Het bedrijf krijgt van klanten vooral in dollars betaald, maar maakt kosten (voor onderdelen) vooral in euro’s, schrijft de Financial Times in een interessant stuk over de wereldwijde gevolgen van het Europese en Amerikaanse monetaire beleid.

Waar de Zuid-Koreanen gunstig uit zijn, is de recente wisselkoerstrend juist nadelig voor Makita, een Japanse fabrikant van onder meer boren. Het bedrijf is voor 40 procent van de inkomsten afhankelijk van Europa.

Net als Makita zijn Samsung en autofabrikanten KIA en Hyundai (de andere tak van het bedrijf dus) eveneens gevoelig voor de wegzakkende euro. Zijn doen doorgaans goede zaken in Europa.