Hypnotiserend en mysterieus

Met een broeierige blik, omhuld door stoomdampen, kijkt zangeres Bea recht in de camera op de selfiestick. Ze prikkelt visueel met haar natte haren, de huidkleurige bodysuit, de lijnstrakke wenkbrauwen met als opvallend detail het stukje dat uit de linkerwenkbrauw is geschoren. Op het door Auto-Tune vervormde zinnetje ‘we like the hard born’ na, blijft Bea’s mond gesloten. Een computeranimatie van een labrador zingt het refrein.

De 23-jarige Bea uit Amsterdam hult zich graag in mysterie. Haar achternaam vermeldt ze bewust niet. En haar website biedt behalve foto’s en links naar de artikelen over haar op buitenlandse sites weinig informatie. Alleen in haar muziek wil Bea, die zich ook wel Bea1991 noemt, deuren en ramen openzetten, „anders word je geremd”. De vragen die ze oproept, laat ze van zich af glijden. Bea heeft geen statement en hangt geen filosofie aan. Ze gelooft in de kracht van haar uitgesproken desoriënterende beeldtaal die moet aansluiten bij de muziek waaraan ze lang sleutelde. Van muziekterminologie weet ze verder niets: „Ik ben misschien meer een schilder die vanuit een droomtoestand ontspant in muziek.”

Uit het niets verscheen vorig jaar maart het donkere, hypnotiserende nummer Breadwinner met hoge kreunende vocalen op Soundcloud, vergezeld door de intrigerende persfoto van de zangeres in een spierpak, zittend in bad. Dat trok meteen aandacht van opvallend veel Britse media. BBC Radio 1 tipte haar in een playlist, muziekblad NME had haar op de radar en The Guardian noemde het liedje in een blog een ‘slow-burning slice of sophisticated electropop’.

De dochter van Britse ouders groeide de eerste jaren van haar leven op in een woonwagenkamp. Een wat alternatief, punky bestaan, omschrijft ze, dat zich onder meer afspeelde op het Stenen Hoofd. Ze leerde zichzelf gitaar en piano spelen. Lang zat ze op de circusschool, ze was bedreven in luchtacrobatiek, trad op met onder meer Circus Elleboog. Geld verdient ze met modellenwerk en haar perfecte Britse uitspraak in voice-overs, maar muziek met dj’s en ‘creatieve producties’ werden steeds meer haar prioriteit.

Afgelopen november bracht Bea in de kleine zaal van Paradiso de liedjes van haar EP Good Thinking. Ze schreef ze samen met producer Benny Sings die haar eerdere liedjes in de sfeer van Massive Attack had beluisterd. Bea blinkt nu uit in dromerige, soms wat minimale elektropop met triphopbeats, soms op Lykke Li lijkende vocalen en intrigerende teksten. De band waarmee ze onder meer in Groningen op Eurosonic/Noorderslag (14-17 jan) gaat optreden is net gevormd.