Hoe komt Twitter het jaar door?

Het gaat niet goed met Twitter: een dalende beurskoers en nauwelijks meer gebruikers. Drie veranderingen beloven beterschap.

Illustratie Thinkstock

Heeft Twitter nog toekomst? Met drie grote veranderingen hoopt het sociale medium het komend jaar goed door te komen. Twitter wil gebruiksvriendelijker, vasthoudender en aantrekkelijker worden.

Dat is hard nodig, want het gaat niet goed met het sociale medium. Vooral financieel: meer dan een jaar geleden ging Twitter naar de beurs. De beursgang leek een succes, het aandeel steeg van 26 naar 70 dollar, maar al snel ging het minder met Twitter. Geen winst, te weinig nieuwe gebruikers en het grote publiek wordt maar niet bereikt.

Het aantal maandelijkse gebruikers stagneerde afgelopen jaar een beetje, en neemt sinds kort iets toe. Twitter heeft op dit moment 271 miljoen actieve gebruikers – ongeveer vijftig miljoen meer actieve gebruikers dan een jaar geleden. Ter vergelijking: Facebook zet daar 1,3 miljard actieve gebruikers tegenover.

Gaat Twitter het redden? Dit is het bedrijf in 2015 van plan.

1 Nieuw: while you were away

Het meest tekenende aan Twit-

ter: het is een momentopname.

Een boodschap in 140 tekens, nu, van alle tweeduizend mensen die je volgt. Dat verandert. Het sociale medium is deze week begonnen met het uitrollen van zijn nieuwe ‘While you were away…’–functie. Een overzicht van de belangrijkste en beste tweets op basis van je gebruikersgedrag, zodat je snel weet wat er gebeurd is en niks belangrijks mist. Een beetje zoals het non-chronologische overzicht dat Facebook al een tijd heeft. Daaronder blijft bij Twitter de gewone timeline bestaan.

Ook voor gebruikers die niet constant aan het scrollen zijn: je kreeg al een seintje als meerdere mensen iets retweeten of iemand volgen. Dat wil Twitter uitbreiden naar zogenoemde breaking news-alerts.

2 Hulp voor beginners

Twitter probeert minder

gebruikers in het begin kwijt te

raken. Daarom, minder moeilijke vragen bij aanmelding en direct al een ‘gepersonaliseerde timeline’, ook als je nog niemand volgt. Met belangrijke tweets en volgsuggesties. Om nieuwelingen snel bekend te maken met het medium, en zodat ze niet afhaken.

Ook pushberichten en mails over trending verhalen of hoeveel mensen je timeline hebben bekeken moeten daarbij gaan helpen.

3 Concurrentie voor YouTube

Twitter heeft al Vine, herha-

lende videootjes van een paar

seconden, en wil het komende jaar nog meer concurreren met YouTube. Daarom kunnen gebruikers straks direct vanuit Twitter eigen video’s maken, delen en editen. Dus ook vanaf mobiel, zonder via YouTube te hoeven.

Dat zou ervoor moeten zorgen dat er meer vanuit Twitter wordt gedeeld en gecommuniceerd. Mooie bijkomstigheid: meer advertentiemogelijkheden. De eerste helft van 2015 moeten alle veranderingen worden ingevoerd.