In Beeld

De moeder aller schepen is vandaag aangekomen in Rotterdam

De Pieter Schelte is met een lengte van 382 meter en breedte van 124 meter het grootste schip ter wereld. Het schip kan in één beweging een olieplatform van 48 duizend ton vertillen. Naast het hijsen kan het ook 2000 ton aan pijpleiding vasthouden: dat is het dubbele van concurrent de Solitaire, de grootste pijpenlegger tot nog toe.
De Pieter Schelte is met een lengte van 382 meter en breedte van 124 meter het grootste schip ter wereld. Het schip kan in één beweging een olieplatform van 48 duizend ton vertillen. Naast het hijsen kan het ook 2000 ton aan pijpleiding vasthouden: dat is het dubbele van concurrent de Solitaire, de grootste pijpenlegger tot nog toe. Beeld ANP

Hij is er. In regen en mist arriveerde vanmiddag het grootste schip ter wereld in Rotterdam. Na een reis van zeven weken vanaf de scheepswerf van Daewoo in Zuid-Korea legde mammoethefschip Pieter Schelte rond 14.00 uur aan in de extra diepe Prinses Alexiahaven op de Tweede Maasvlakte, waar het zal worden afgebouwd en getest. Veel liefhebbers en journalisten kwamen kijken.

Voorafgaand aan de aankomst in Rotterdam was er al veel publiciteit en opwinding rond de Pieter Schelte. Veel daarvan heeft te maken met de omvang van de reuzencatamaran: 382 meter lang, 124 meter breed, een oppervlakte van acht voetbalvelden. Het hefschip, eigendom van het Nederlands-Zwitserse offshorebedrijf Allseas, is gebouwd om boorplatforms in één keer te kunnen verplaatsen. Vooral in de Noordzee zijn veel platforms aan vervanging toe; na dertig jaar zijn de olievelden uitgeput.

De Pieter Schelte kan tot 48.000 ton tillen, bij golven tot drie meter hoog. Daarnaast kan het pijpleidingen leggen op grote dieptes. De investering bedraagt 2,4 miljard euro. De Pieter Schelte geldt als een voorbeeld van Hollands Glorie: wereldwijd oogst de durf om een schip met deze omvang, techniek en kosten te bouwen bewondering.

Publiciteit was er ook vanwege de naam van het schip. Edward Heerema, president van Allseas, noemde het schip naar zijn vader Pieter Schelte Heerema (1908-1981). Heerema sr. was niet alleen een pionier in offshoretechnieken, maar middenin de Tweede Wereldoorlog ook officier van de Waffen-SS, verantwoordelijk voor het ronselen van werkkrachten voor door nazi’s bezette gebieden in Oost-Europa. Na de oorlog werd hij veroordeeld tot een lichte straf, hij begon een nieuw leven in Venezuela.

In De Telegraaf verdedigde de mediaschuwe Edward Heerema vorige maand zijn keuze om zijn vader te eren. “In onze wereld kent men Pieter Schelte Heerema vanwege zijn verdiensten, daar speelt die episode geen rol. Maar in de familie is wel degelijk geworsteld met vaders oorlogsverleden. We hebben er heel duidelijk afstand van genomen en we kunnen ons goed voorstellen dat dit voor velen moeilijk ligt. Het was voor mij een tweestrijd. Enerzijds het besef van die oorlog, anderzijds de bewondering voor zijn creativiteit en ondernemersgeest.”

Het plan voor de Pieter Schelte ontstond al 25 jaar geleden. Inmiddels heeft Heerema een nog groter hefschip besteld, gereed in 2020.