Billy Elliot beste grote musical

Gisteravond was het prijzengala van de Musical Awards. ‘Moeder, ik wil bij de revue’ kreeg de meeste prijzen.

Niet de grote favoriet Billy Elliot, maar de nostalgische voorstelling Moeder, ik wil bij de revue heeft gisteravond de meeste Musical Awards ontvangen. Op de tweede plaats eindigde De kleine blonde dood, naar de roman van Boudewijn Büch. Wel was Billy Elliot volgens de jury de beste grote musical van allemaal.

In het Beatrix Theater in Utrecht, waar op andere avonden Moeder, ik wil bij de revue wordt gespeeld, vond gisteravond het prijzengala plaats. Enkele winnaars verwezen in hun dankwoord naar de aanslag in Parijs. Zo onderstreepte Fred Boot, producent van het kassucces Soldaat van Oranje dat de publieksprijs voor beste musical kreeg, het belang van vrijheid, „juist op een dag als vandaag”.

Een beetje verwarrend was het wel – dat er naast de juryprijzen óók zo'n publieksprijs werd uitgereikt. En dat die onderscheiding werd gewonnen door een productie die al vier jaar achtereen volle zalen trekt en in vorige jaren al door de jury is bekroond.

Moeder, ik wil bij de revue, gebaseerd op de door Omroep Max geproduceerde tv-serie, kreeg gewichtige prijzen: beste vrouwelijke hoofdrol (Simone Kleinsma), beste mannelijke hoofdrol (Jon van Eerd), aanstormend talent (Terence van der Loo), beste vrouwelijke bijrol (de als musicalactrice debuterende Raymonde de Kuyper) en de geavanceerde projectietechniek in het decor. De rockmusical De kleine blonde dood was volgens de jury de beste kleine musical en ontving ook prijzen voor de beste mannelijke hoofdrol in een kleine productie (William Spaaij), componist Ad van Dijk en regisseur Peter de Baan. Verder bleef de verwachte prijzenregen voor het veelvuldig genomineerde Billy Elliot beperkt tot Awards voor vertaler Martine Bijl en juniortalent Carlos Puts.

De verdeling van de prijzen illustreert de musicalmachtsverhoudingen die tot dusver in Nederland golden: Moeder, ik wil bij de revue en Billy Elliot zijn geproduceerd door het theaterbedrijf van Joop van den Ende, terwijl De kleine blonde dood werd uitgebracht door Albert Verlinde Entertainment. Samen incasseerden de twee grootste producenten van het land, die binnenkort gaan fuseren, dertien van de zestien prijzen – negen voor Van den Ende en vier voor Verlinde. De rest werd verdeeld onder de door zangeres Esther Maas geproduceerde songcyclus Putting it together, het productiehuis M-Lab en het RO Theater – het enige gesubsidieerde gezelschap van allemaal – met de familievoorstelling Lang en gelukkig.

Twee opvallende producties vielen geheel buiten de prijzen: Jersey Boys (Van den Ende) en de nieuwe versie van The Sound of Music (Verlinde).

De rechtstreekse tv-uitzending van het prijzengala trok gisteravond ruim 1,2 miljoen kijkers.