Drie planeten ontdekt die op de aarde lijken

Foto Reuters/Nasa

Dit is geen New Age-

kunst, dit is ruimterealiteit. Ter gelegenheid van 25 jaar ruimtebeeld gaf Hubble, de telescoop die in 1990 in een baan rond de aarde werd gelanceerd, gisteren een nieuwe versie vrij van een iconische foto uit 1995. Op Pillars of Creation zien we sterrenwolk Eagle Nebula. Op de nieuwe foto baden de pilaren in ultraviolet licht van nieuwe sterren die in de wolk uit koud waterstofgas en stof zijn ontstaan. De pilaren zijn maar een klein deel van de wolk die 6.500 lichtjaren van de aarde is verwijderd. Gisteren werd ook ander ruimtenieuws bekendgemaakt op een bijeenkomst van de Amerikaanse Vereniging voor Astronomie in Seattle. Astronomen hebben zeker drie nieuwe, op de aarde lijkende planeten ontdekt buiten ons zonnestelsel. Dat brengt het totaal aantal met de aarde vergelijkbare planeten op acht of negen. Het gaat om exoplaneten, die draaien om een andere ster dan de zon. De planeten zijn van steen en krijgen evenveel warmte van hun ster als de aarde. Daardoor kan er water op voorkomen en dus ook leven. Er zijn al meer dan duizend exoplaneten ontdekt, de meeste onbewoonbare gasbollen.