Nieuw type antibioticum ontdekt - bacteriën minder snel resistent

Wetenschappers hebben een nieuw antibioticum ontdekt, waarvoor bacteriën minder snel resistent raken. Foto ANP / Lex van Lieshout

Voor het eerst in bijna 30 jaar hebben wetenschappers een nieuw type antibioticum ontdekt. De stof heet teixobactin en wordt gemaakt door een bacterie die in de aarde leeft, zo maakten onderzoekers uit Boston en Bonn vanavond bekend. Het gaat bovendien om een soort waar bacteriën niet snel ongevoelig voor worden.

Aangezien de stof nu alleen nog maar getest is op muizen, kunnen mensen het middel nog niet gebruiken. De onderzoekers hopen dat ze teixobactin over twee jaar ook op mensen kunnen gaan testen. Volgens de Britse krant The Telegraph zou het middel tegen onder meer tuberculose al binnen vijf jaar op de markt kunnen komen.

Gevonden met DNA-technieken

Overigens maakt niet alleen het feit dat teixobactin een nieuwe klasse is – sinds 1987 is er geen nieuwe klasse antibiotica meer ontdekt – de vondst uniek. Ook de manier waarop de stof werd gevonden biedt perspectief. Het zou de weg plaveien voor meer vondsten van nieuwe antibiotica.

Waar de andere vormen van antibiotica namelijk voortkomen uit kweekbare bacteriesoorten, is teixobactin de eerste variant die wordt afgescheiden door een niet-kweekbare bacterie. Lange tijd was het niet mogelijk om dergelijke bodembacteriën op te sporen, maar door nieuwe DNA-technieken kan dat wel.

Onze wetenschapsredacteur Wim Köhler schrijft morgen in NRC Handelsblad over de ontdekking van teixobactin:

“Antibioticaresistentie is een van de grootste problemen in de gezondheidszorg. Tot nu toe slaagden bacteriën erin om binnen een paar jaar ongevoelig te worden voor ieder nieuw antibioticum. Dat kan levensbedreigend zijn voor al zwakke patiënten.”