While you were sleeping... in the US

Handen af van de Bratwurst

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Duitsland verzet zich tegen het transatlantische handelsverdrag (TTIP) en gooit de Bratwurst in de strijd. De Duitse minister van landbouw, Christian Schmidt, heeft volgens Financial Times gewaarschuwd dat ‘niet iedere worst beschermd kan worden’ in de handelsbesprekingen.

Als we de kans op vrijhandel met de enorme Amerikaanse markt willen grijpen, kunnen we niet iedere worst- en kaasspecialiteit blijven beschermen.

Voedselproducenten, politici en actievoerders die tegen de handelsafspraken zijn, zien de uitspraak als een bewijs dat de bescherming van regionale merken wordt opgeofferd voor globalisering.

Veel mensen zijn bang dat de onderhandelingen over de TTIP vooral de belangen van grote bedrijven dienen. “Dit debat is een voorbeeld van het gevaar dat TTIP vormt”, zegt Maritta Strasser van Campact, een Duitse belangenorganisatie die campagne voert tegen TTIP. “Transparante informatie voor consumenten en hoge standaarden vallen weg, vrezen we, omdat grote multinationals exclusieve toegang hebben tot de partijen aan de onderhandelingstafel.”

Anne Vollmer is woordvoerder voor BVE, een lobbygroep voor de Duitse voeding- en drankindustrie: “Regionale specialiteiten moeten regionale specialiteiten blijven. We willen geen Nürnberger Rostbratwurst uit Kentucky of Tennessee whiskey uit Baden Baden. De naam staat voor kwaliteit en expertise.”

De Nürnberger Rostbratwurst wordt in de Europese Unie als regionale specialiteit beschermd, net als Parmaham en Roquefort. De braadworst vergt een nogal specifiek recept. In de middeleeuwen werden worsten die niet aan de Neurenbergse kwaliteitsstandaarden voldeden, in de rivier de Pegnitz gedumpt, schrijft het FT.

Is er nog hoop voor deze bijzondere braadworst? Daniel Rosario, EU-woordvoerder, beweert stellig van wel. “Aan Europese kant hebben we onze Amerikaanse partners duidelijk gemaakt dat regionale producten een van onze grootste prioriteiten zijn, en we niet akkoord zullen gaan met verminderde bescherming van die producten.”

Schoenen moeten tassenmerk Coach redden

Coach heeft leuke schoenen opgeduikeld die matchen met haar handtassen, is de eerste zin van het artikel in de Washington Post over de nieuwste aanwinst van het merk Coach. Voor 574 miljoen dollar (483,33 miljoen euro) neemt de winkelketen het schoenenmerk Stuart Weitzman over van een private equity-bedrijf.

Coach verkoopt betaalbare, maar chique handtassen en accessoires, en breidt haar collectie nu dus uit met schoenen. De Washington Post vraagt zich af of dit een slimme zet is: terwijl rivalen Michael Kors en Kate Spade het bijzonder goed deden, had Coach in 2014 een mager jaar.

Stuart Weitzman daarentegen verkocht afgelopen jaar voor 300 miljoen dollar (252,61 miljoen euro) aan schoenen. De afgelopen vijf jaar is de omzet steeds gegroeid. Het merk heeft de laatste tijd zelfs wat succes gehad bij beroemdheden en modebloggers.

Analisten vragen zich af of de aankoop van Coach niet een afleiding is, in plaats van een oplossing. “Onder normale omstandigheden zou dit een logische strategie zijn, maar Coach heeft nu misschien wat te veel ballen in de lucht”, zegt Ike Boruchow, retailanalist.

Google wordt transparanter voor adverteerders

In de concurrentiestrijd met traditionele media zoals televisie, wil Google adverteerders beter gaan bedienen. Voortaan kan het bedrijf precies vertellen of reclamefilmpjes op bijvoorbeeld YouTube ook echt gezien worden, meldt de website AdAge.

Google kan die gegevens heel specifiek meten. Zo kan het bijvoorbeeld zien of filmpjes voor meer dan 50 procent in beeld zijn of juist lopen in een weggeklikt tabblad. Later dit jaar kan het bedrijf ook vertellen hoe lang een filmpje zichtbaar was, en of het geluid aan of uit stond.

Tot nu toe wisten adverteerders alleen hoe vaak een advertentie werd geladen. Met dat uitgangspunt konden ze in hun eigen statistieken zien hoe vaak erop geklikt werd.

Adverteerders betaalden bij Google al langer alléén voor de advertenties die ook echt geladen werden. Hoeven ze straks ook alleen te betalen voor filmpjes die daadwerkelijk gezien worden? Daarover doet het bedrijf nog geen uitspraken.