Hoe overleef je het nieuwe jaar op kantoor?

Wekelijks geeft Japke-d. Bouma onmisbare tips voor op kantoor.

Meer tips? Volg @japked op Twitter
Meer tips? Volg @japked op Twitter

O man. Dat verschrikkelijke Nieuwjaar op kantoor. Dat hele nieuwe jaar sowieso. Al die nieuwe kansen die je weer naar de strot vliegen, al die nieuwe piketpaaltjes waar je over struikelt, al die huizenhoge verwachtingen die je hologig aanstaren. Doodnerveus word je ervan.

En dan die voornemens waartegen je op 3 januari alweer vet gezondigd hebt (geen moorkoppen meer, eindelijk eens iets doen met AL DIE FOTO’S, aardiger zijn tegen je collega’s). Je nieuwe smartphone waardoor je alarm niet meer afgaat. Hoe je vanochtend op kantoor met een zaklamp op zoek moest naar het lichtknopje. De collega’s die in een hinderlaag liggen te wachten om je te kunnen nieuwjaarszoenen en steeds ben je net te laat.

Gelukkig Nieuwjaar, lieve kantoortijgers.

En dit blijft nog wel even zo. Januari en februari zijn natuurlijk de niksigste, deprimerendste maanden van het jaar: de maandagen onder de maanden, zou Garfield zeggen. Geen fok te doen, iedereen die je belt is ‘even’ twee maanden ‘van zijn plek’, niemand weet iets leuks en iedereen bij zijn volle verstand is op sabbatical of daar net van terug en loopt daar DE HELE TIJD over te oreren. En jij. Jij hebt alleen maar de Kerst overleefd, het vuurwerk en het gourmetpannetje en het was weer retesaai. Hoe overleven we dit in godsnaam?

Je kúnt natuurlijk weer faken dat je het heel druk hebt, wat je altijd al doet, maar ík zou zeggen: we plakken een koortslippleister tegen de nieuwjaarszoenen en gaan eindelijk eens al die dingen doen die al jaren blijven liggen op kantoor. Bureaus opruimen bijvoorbeeld. En als we geen bureau hebben (flex!), dan pakken we die van onze collega’s. Stapels kindertekeningen wegflikkeren dus, cruciaal archiefmateriaal de bak in en aangekoekte tosti-ijzers en op elkaar geplakte gebaksbordjes naar de vuilstort. Neusvretende collega’s duw je met hun bureaustoel zo de lift in en hup, op het knopje parkeergarage. Dát is schoonmaken mensen.

Daarna gaan we eindelijk eens écht teambuilden. Alles tellen wat er te tellen valt op kantoor bijvoorbeeld. Alle gummetjes, alle notitieblokken, alle flessen wijn bij het secretariaat. Vervolgens gaan we een uurtje dingen tegen elkaar roepen die in ons opkomen (DIKBLEEK, VERWARMINGSKETEL, BROEKJE) en na afloop in groepjes verklaren wat het betekent. We gaan ook nieuwe woorden verzinnen voor ‘chill’, en ‘bizar’ en spreken af dat we ‘meeting’, CFO, CEO, COO en ‘targets’ niet meer gebruiken.

De volgende dag gaan we kijken wat het afdelingskeukentje allemaal aankan. We proberen de grootste paella ter wereld te maken, we testen of de maïs popt in de waterkokers en we knallen met de brandblussert.

Ik ga in ieder geval EINDELIJK eens mijn billen kopiëren. En ik wil kijken wat er gebeurt als je ’s nachts op kantoor blijft, hoeveel pallets papier je kunt printen met één toner en wie de meeste kroketten op kan. Daarna zetten we de hele inventaris op Marktplaats en in maart beginnen we verkwikt en verfrist in een leeg kantoor. Natuurlijk wordt het allemaal minder in het nieuwe jaar. Maar dit wordt alvast een winter om nooit meer te vergeten.