Drie plannen

Dit is hoe Twitter 2015 wil overleven

Beeld iStock

Heeft Twitter nog wel toekomst of is de piek voorbij? Met drie grote veranderingen hoopt het sociaal medium het komend jaar te redden. Om gebruiksvriendelijker, vasthoudender en aantrekkelijker te worden.

Hard nodig, want wat meer dan een jaar geleden ging Twitter naar de beurs. Het leek een succes, het aandeel steeg van 26 naar 70 dollar, maar al snel kwam er een eind aan de pret. Geen winst, te weinig nieuwe gebruikers en het grote publiek wordt maar niet bereikt. Intussen gaat het iets beter.

Dit is Twitter in 2015 van plan:

1. While you were away…

Het meest tekenende aan Twitter is dat het een momentopname is. 140 tekens, nu, van alle tweeduizend mensen die je volgt. Dat verandert. Het sociale medium is deze week begonnen met het uitrollen van zijn nieuwe ‘While you were away…’-functie. Een overzicht van de belangrijkste en beste tweets op basis van je gebruikersgedrag, zodat je snel weet wat er gebeurd is en niks belangrijks mist. Een beetje zoals het non-chronologische overzicht dat Facebook al een tijd heeft. Maar daaronder blijft bij Twitter de gewone timeline bestaan.

Screenshot uit presentatie Twitter analistendag

Ook voor gebruikers die niet constant aan het scrollen zijn: er was al de alert als meerdere mensen iets retweeten of iemand volgen, dat wil Twitter uitbreiden naar brekend nieuws-alerts.

2. Hulp voor beginners

Twitter probeert minder gebruikers in het begin kwijt te raken. Daarom, minder moeilijke vragen bij aanmelding en direct al een “gepersonaliseerde timeline”, ook als je nog niemand volgt. Met belangrijke tweets en volgsuggesties. Om nieuwelingen snel bekend te maken met het medium, en zodat ze niet afhaken.

Ook pushberichten en mails over trending verhalen of hoeveel mensen je timeline hebben bekeken moeten daarbij gaan helpen.

3. Concurrentie voor YouTube

Twitter had al Vine, herhalende videootjes van een paar seconden, maar wil meer concurreren met YouTube. Daarom kun je straks direct vanuit Twitter eigen video’s maken, delen en editen. Dus ook vanaf mobiel, zonder via YouTube te hoeven. Dat zou ervoor moeten zorgen dat er meer vanuit Twitter wordt gedeeld en gecommuniceerd. Mooie bijkomstigheid: meer advertentiemogelijkheden. De eerste helft van 2015 moet het er komen.