Oplages dalen

Moet de televisie het papieren tijdschrift nu redden?

Foto NRC Q

Het tv-programma Door het oog van de naald moet het tijdschrift Knip Mode gaan redden. Over drie weken gaat RTL 4 op zoek naar de beste coupeuse van Nederland. Heel Holland Bakt, maar dan met naald en draad.

Opnieuw zoekt een papieren blad de hulp van de tv. Vorig jaar lanceerde Sanoma/SBS een succesvol woonprogramma op basis van zijn interieurblad VT Wonen. En er volgen mogelijk meer tv-formats naar tijdschriften.

Cijfers van oplage-instituut HOI, inmiddels opgegaan in het Nationaal Onderzoek Multimedia, toonden gisteren opnieuw dat de publiekstijdschriften het moeilijk hebben. En de problemen zijn nog niet voorbij, aldus de media-analisten van PwC in de jaarlijkse Entertainment & Media Outlook. Haalde de bladensector in 2009 nog een totale omzet van 909 miljoen euro, vorig jaar was dat 681 miljoen.

Wat zijn de trends bij vijf typen bladen:

1. De opiniebladen

Met verhalen over de magie van de megastad en de strijd tegen plastic afval lijkt de redactie van Elseviers Juist de eh… juiste toon te hebben gevonden voor een beschouwend maandblad, naast het weekblad dat meer bovenop het nieuws zit. Elsevier Juist was in het derde kwartaal van vorig jaar de opvallendste stijger bij de opiniebladen. HP/De Tijd blijft bijna alleen nog maar overeind omdat Jacques de Leeuw, eigenaar van uitgever Audax, dat zo graag wil.

2. De entertainmentbladen

Lang was nieuws over showbizz het exclusieve domein van roddelbladen. Maar nu heeft entertainmentnieuws zijn vaste plek op tv en schreven ook de kwaliteitskranten over de scheiding van Rafael en Sylvie. Die hevige concurrentie zie je terug in de oplagecijfers van de roddelbladen. Alleen Party boekte opmerkelijke vooruitgang, dankzij een nieuwe hoofdredacteur en een nieuwe “vriendelijkere” koers. Ook hielp dat Party nu vaak in combinatie met het (grotere) Weekend in de kiosk ligt.

3. De televisiegidsen

Veronica Magazine (Sanoma/SBS) investeert vooral in een slimme app met tv-gegevens. Dat lijkt ten koste te gaan van de voorheen hoge oplage van het papieren blad. Die was ooit een kleine miljoen, nu is dat ruim 461.000. Verder gaat de theorie op dat gidsen die alleen kale tv-gegevens brengen het moeilijk hebben.

4. Tijdschriften over eten en drinken

De betaalde culinaire bladen hebben al jaren last van sterke concurrentie van gratis supermarktbladen als Allerhande (AH). Die zijn de afgelopen tijd zo goed geworden dat veel lezers niet langer willen betalen. Opvallend is wel dat de totaal verspreide (dus niet betaalde) oplage van Allerhande is gedaald, met 13 procent naar 1,99 miljoen. AH investeert in andere bladen (AllesVoor) en in online (sites, apps).

5. Bladen voor de man

Pijper Media kocht drie mannenbladen van Sanoma: Playboy, Nieuwe Revu en Panorama. Wie kijkt naar de oplagecijfers van gisteren moet de conclusie trekken dat Pijper Media nog veel werk moet verrichten voordat de titels weer een succes zijn. Enige stijger bij de mannenbladen was Men’s Health, met een plus van 3 procent. Mannen lezen blijkbaar liever een verhaal hoe je traint voor een sixpack dan over de zoveelste criminele afrekening.