De bladen: wie wint en wie verliest?

Gisteren maakte oplage-instituut HOI de cijfers van de tijdschriftenmarkt over het derde kwartaal van vorig jaar bekend. Wie zijn de grootste stijgers en dalers?

Foto Thinkstock
Foto Thinkstock

Over drie weken gaat RTL4 op zoek naar de beste coupeuse van Nederland. Het televisieprogramma heet Door het oog van de naald en het moet het tijdschrift Knip Mode gaan redden. Voor het programma werkt producent Talpa intensief samen met het naaitijdschrift: de deelnemers gaan onder meer patronen uit het blad gebruiken.

Opnieuw zoekt een papieren blad de hulp van de tv. Vorig jaar lanceerde Sanoma/SBS een succesvol woonprogramma op basis van zijn interieurblad VT Wonen. En er volgen mogelijk meer tv-formats naar tijdschriften.

Dat moet ook wel, want het gaat niet goed met de bladen. Gisteren maakte oplage-instituut HOI de cijfers van de kranten- en bladenmarkt over het derde kwartaal van vorig jaar bekend. De cijfers tonen opnieuw dat de publiekstijdschriften het moeilijk hebben.

En de problemen zijn nog niet voorbij, aldus de media-analisten van PwC in de jaarlijkse Entertainment & Media Outlook. Haalde de bladensector in 2009 nog een totale omzet van 909 miljoen euro (abonnementen en losse verkoop 389 miljoen; advertenties 520 miljoen), vorig jaar was dat 681 miljoen en in 2018 is dat nog meer gezakt naar 572 miljoen.

Desondanks lijkt 2015 een optimistischer jaar te worden dan 2014. Sanoma, de grootste tijdschriftenuitgever van Nederland, heeft een deel van zijn portfolio verkocht aan New Skool Media en Pijper Media. De kleinere uitgevers hopen met ‘crossmediale’ projecten de titels nieuw leven in te blazen.

Hoe gaat het met de bladen? Een overzicht van de vijf belangrijkste genres – met de winnaars en verliezers.