CES 2015

CES 2015: Mercedes pimpt de robotauto van Google

Techredacteur Marc Hijink doet dagelijks verslag vanaf gadgetbeurs CES in Las Vegas. Ruim 150.000 bezoekers, een overvolle stad en meer gadgets dan een mens kan verstouwen. Deel 2: het duurste speeltje op CES is niet meer de megagrote smart tv, maar een hightech auto.

De beursvloer is geopend, maar als je het Las Vegas Convention Center wilt binnenwandelen loop je het risico overreden te worden door een roedel elektrische auto’s die BMW heeft losgelaten. Zo demonstreert de autofabrikant de nieuwe generatie automatische rijassistenten waarmee het verkeer veiliger moet worden. De oranje BMW i3 komt - zonder chauffeur - kwispelend aangereden als je de app op je smartphone of smartwatch activeert.

De BMW i3 komt zonder bestuurder naar het baasje toe gereden.

De BMW i3 komt zonder bestuurder naar het baasje toe gereden.

Brokken maken is een stuk moeilijker omdat de i3 automatisch ingrijpt zodra je een obstakel dreigt te raken. Dit soort demonstraties zijn gesneden koek op een autobeurs, maar voor de Consumer Electronics Show - die vooral draait om tv’s, tablets en telefoons - is het de eerste keer dat er zoveel autofabrikanten uitpakken. De tien grote merken zijn voor het eerst allemaal in Las Vegas vertegenwoordigd.

De Instagram-oogst van dag 2:

Op CES 2015 willen de fabrikanten laten zien hoe slim hun voertuigen zijn. De moderne auto zit zo propvol elektronica, sensoren en geavanceerde techniek dat automakers, in de woorden van BMW-ontwerper, veranderen in volwaardige IT-bedrijven. Bij rijassistentie moeten immers grote hoeveelheden data in realtime verwerkt worden, helemaal  als het gaat om een volledig autonoom rijdend voertuig. Dat is ook de heilige graal voor de techsector: auto’s die verstandiger zijn dan hun bestuurder.

Krantje lezen terwijl de auto stuurt

Audi en Ford bouwen (vrijwel) autonoom rijdende versies en Mercedes presenteert op CES de F 015,  een spectaculair prototype van een auto die voortborduurt op de Google Driverless Car: een voertuig waarin je zelf kunt rijden maar desgewenst ook achterin de krant kunt gaan lezen, een potje kaarten of een dutje doen. Mercedes kiest voor een luxe variant, in tegenstelling tot Googles robotauto die oogt als een eierdopje op wielen. Mercedes wil auto’s blijven maken die je daadwerkelijk zou willen kopen - als het salaris dat toelaat.

Die zelfrijdende robotauto’s voor de massa zijn nog toekomstmuziek, benadrukken de automakers. Vooralsnog blijft het bij hulp met inparkeren, waarschuwingen bij het wisselen van rijbaan, ingrijpen bij noodstops en cruise control die zich aanpast aan de snelheid van het verkeer. Minder futuristisch dan een auto zonder stuur, wel veiliger.

Breedbeeld in het dashboard

Een stuk concreter is de evolutie van het entertainment- en informatiesysteem in de auto. In navolging van Tesla, dat een 17 inch aanraakscherm in de middenconsole schroeft, komen andere fabrikanten nu ook met grote schermen voor de dag. Volkswagen meldt trots dat de Golf R Touch maar liefst drie schermen in het dashboard heeft. Het grootste scherm kun je ook bedienen met gebaren, zoals de Xbox Kinect dat bijvoorbeeld ook kan. Met een wuivende hand kun je de airco bedienen of de radiozender veranderen. Zo houd je de aandacht bij de weg, is de gedachte.

Apple en Android

Veel auto’s zijn al vanuit de fabriek te koppelen met de populairste smartphones, zodat je je eigen apps onderweg kunt gebruiken. Apple CarPlay en Android Auto zijn de besturingssystemen die nu in het meest in trek zijn. Het probleem voor de autoindustrie is dat de productiecyclus van auto’s veel trager is dan die van consumentenelektronica. De ontwikkeling van een auto duurt drie tot vijf jaar, het voertuig wordt tien jaar gefabriceerd en mensen rijden er twintig jaar in rond. Het is de vraag of Apple CarPlay en Android Auto over dertig jaar nog altijd zo populair zijn.

Natte uitlaat

Toyota had ook een nieuwtje bij zijn CES-presentatie: het bedrijven geeft de patenten vrij voor auto’s die op waterstof rijden. Zo willen de Japanners meer draagvlak creëren voor hun schone brandstof, waarbij de uitstoot uit een paar druppels water bestaat. Tesla deed vorig jaar hetzelfde door de patenten van zijn accu-techniek vrij te geven. Het is een vicieuze cirkel: om milieuvriendelijke brandstoffen te laten slagen zijn meer laadstations nodig en dat stimuleert weer de afname en productie van milieuvriendelijke auto’s.

Klik hier voor het verslag en de gadgets van dag 1: Printen met Nutella en een magische ring.