Bo&Caro

Cable cutters lok je met Dave Roelvink

Wat: De oplossing voor het TMF-probleem.

Wie: Dave Leusink en Hans Perukel van online muziekzender Wildhitz.nl.

Kijk jij nog naar TMF? Nee? Logisch, want ze zijn vier jaar geleden gestopt. Maar goed, dat was het punt van Dave Leusink ook helemaal niet. “Wat ik bedoel: niemand kijkt en luistert meer naar muziek via de televisie. De tijden dat je als tv-zender rustig een uur videoclips kon afspelen, zijn voorbij.” Sterker nog, wie hééft er tegenwoordig nog een tv? Niemand, volgens Leusink en Hans Perukel van online muziekzender Wildhitz.nl.

Perukel, voormalig producent bij de Tros, Veronica, Avro en Vara, en Leusink, oprichter van radiozender Wild FM, gaan de cable cutters binnenhalen, zeggen ze. Leusink: “Dat is iedereen tussen de 18 en 35 jaar. Die sluiten geen kabelabonnement meer af omdat ze alleen nog online televisie kijken en muziek beluisteren.”

Snappy met nieuwe learnings

En het gaat best lekker, het lokken van kabelafvalligen naar hun muziekwebsite met videoclips en filmpjes. Al zeggen ze het zelf. Leusink: “We zitten op één miljoen kijkers per week.” Die kijken en luisteren gratis, verdienen doen ze met de commercials tussen de nummers door. “Er is nu zelfs een kabelaanbieder, nee ik zeg niet welke, die heeft gebeld om te vragen of we iets voor tv willen doen. Mooi toch?”

Komt doordat ze zo snappy zijn, zeggen ze. Perukel:

“Je moet de kijkers meteen een cookie geven. In de eerste seconden van de video moet er al iets gebeurd zijn, iets grappigs. Anders klikken mensen weg.”

Leusink knikt: “Ja. Dat was wel meteen een van onze learnings.” Hij slaat op tafel. “Bam! Alles moet snel.” Perukel:

“En in video. Jonge mensen lezen niet meer. Echt, als ik onze werknemers – allemaal rond de twintig – een memo vraag op te stellen…”

Hij schudt zijn hoofd. Niet best.

En met Roelvink

Maar wat maakt het uit. Wie zou ze überhaupt nog lezen? “Vídeo moet je tegenwoordig gebruiken om een boodschap over te brengen.” Over Dave Roelvink, bijvoorbeeld, zoon van gele-zwembroek-Dries. Leusink: “We hebben alle selfies van zijn Instagramaccount gehaald en achterelkaar gezet. Dat filmpje noemden we: Niemand houdt zoveel van Dave als Dave’. Kijk, dát vinden mensen interessant.”


Het werd een hit. “Tja. Sneu misschien voor Dave, dachten we nog – maar ik denk dat dit zijn minste probleem is.”