Terugkijken: Vier tips van DWDD voor Mark Zuckerbergs leesclub

Vier Nederlandse CEO's geven in De Wereld Draait Door een leestip voor Mark Zuckerbegs leesclub 'A Year of Books'.
Vier Nederlandse CEO's geven in De Wereld Draait Door een leestip voor Mark Zuckerbegs leesclub 'A Year of Books'. Screenshot DWDD

Dat Facebookbaas Mark Zuckerberg een leesclub is begonnen is niet onopgemerkt gebleven. Amerikaanse media pakten al breed uit met het initiatief en de gevolgen die Zuckerbergs eerste boekkeuze had voor de verkoop van die titel. In De Wereld Draait Door gaven vanavond vier Nederlandse CEO’s een leestip aan Zuckerberg.

Duncan Stutterheim, eigenaar van een softwarebedrijf en organisator van dancefeesten, begon en koos Het Tibetaanse boek van de doden. Dat boek deed hem, na het overlijden van zijn broer 15 jaar geleden, op een andere manier naar de dood kijken. “Als je goed wil leren sterven”, leerde Stutterheim, “moet je goed leren leven.” Steven van der Heijden, baas van reisorganisatie Corendon, koos een roman: Birdsong van Sebastian Faulks. Het boek, dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog, kan Zuckerberg volgens Van der Heijden leren dat er met boeken ‘veel moois kan’:

“Een prachtige, complexe werkelijkheid opbouwen. Dat kan kan op Facebook niet.”

Leiderschap

Sandra Soskic, CEO van reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam, tipte Synchroniciteit van Joseph Jaworski. Dat boek gaat over de innerlijke weg naar positief leiderschap. Een boek voor Zuckerberg zelf, zegt Soskic. Want uit films als The Social Netwerk, een biopic over Zuckerberg, bleek volgens haar dat hij niet als de meest sympathieke baas te boek staat. Soskic: “Jaworski laat zien dat het gaat om wie je bent, niet om wat je doet.”

Daniel Ropers, baas van internetwinkel Bol.com, koos voor Dave Eggers’ social media-roman The Circle.

“Bijna voor de hand liggend, maar het is bijna het meest relevante boek voor iedereen om te lezen. Iedereen die nieuwe technologieën omarmt wordt in kleine muizenstapjes onderdeel van een systeem, een netwerk, een bedrijf, wat ontzettend groot en machtig is. Dit boek laat zien hoe een bedrijf, een combinatie van Google en Facebook, invloed krijgt in iemand persoonlijke leven. Hoe ze iedereen, eigenlijk uit eigenbelang, naar binnen zuigen. Een moderne 1984.”

Terugkijken

Kijk hier de clip terug:

Lees ook op NRC Q: Wij lezen wat Mark liket en We weten bijna alles van je, klik even op ‘akkoord’.