Ongecompliceerd avondje uit met vriendinnen

De best bezochte speelfilm van 2014 was ‘Gooische Vrouwen 2’ met bijna 1,2 miljoen bezoekers. De romkoms heersen.

In 2014 deden romantische komedies en kinderfilms van Nederlandse bodem opnieuw uitstekende zaken. Veruit de best bezochte speelfilm was Gooische Vrouwen 2 met bijna 1,2 miljoen bezoekers – de film draait nog in veel zalen.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van de NVB en NVF, de bonden van bioscoophouders en filmdistributeurs die vandaag bekend werden. Gooische Vrouwen 2 liet op de lijst met best bezochte films The Hobbit en The Wolf of Wall Street met gemak achter zich, al is het de vraag of het succes van deel één – 1,9 miljoen bezoekers – wordt geëvenaard.

De heerschappij van romkoms is overweldigend: op de lijst Nederlandse succesfilms volgen op Gooische Vrouwen 2 Toscaanse Bruiloft, Soof, Pak van Mijn Hart en Hartenstraat. Daarna komt een zevental kinderfilms, waaronder twee Mees Kees-films. Oscarinzending Lucia de B staat op de 15de plek met 134.000 bezoekers.

Die voortschrijdende feminisering wijst erop dat Nederlandse filmmakers hun markt steeds beter kennen. Wat zij bieden is nestgeur en herkenbaarheid, kwaliteiten die hoog scoren in genres als drama en komedie, maar niet in arthouse of ‘mannengenres’ als actie of thriller. Daar worden films van eigen bodem juist niet serieus genomen. De sterke misdaadfilm Bloedlink trok in 2014 maar 36.000 bezoekers.

Stichting Filmonderzoek constateerde in 2013 dat die oriëntatie al begint in de kinderjaren. Grosso modo haken jongens na hun tiende af bij Nederlandse kinderfilms, die ze als kinder- en meisjesachtig typeren. De Nederlandse kinderfilm is dus een meisjesfilm. Wat dat betreft is het eigenaardig dat filmmakers pas de afgelopen vijf jaar de romkom ontdekten.

Genrepionier Johan Nijenhuis, (Toscaanse Bruiloft) denkt dat zijn publiek bestaat uit provinciale vrouwen die een avondje ongecompliceerd uitgaan met vriendinnen en zich niets aantrekken van slechte recensies: Gooische Vrouwen 2 kreeg 1 bal in NRC Handelsblad en 2 in de Volkskrant.

Zo blijft het marktaandeel van de Nederlandse film in 2014 stabiel en hoog met 20,8 procent; 55 van de 362 uitgebrachte films waren Nederlands. Bioscopen trokken 60.000 bezoekers minder, maar de 30,8 miljoen bezoekers zorgden voor een lichte recettestijging tot bijna 250 miljoen euro.