Naar je werk op elektrische rolschaatsen

Elektrisch rijden inspireert uitvinders tot allerlei nieuwe manieren van voortbewegen. Een overzicht van de opvallendste elektrische voertuigen van dit moment.

Dertien jaar geleden deed de Segway zijn intrede. Die elektrische tweewieler met een wat sullig imago (hij lijkt nog het meest op een grasmaaier) is nooit echt doorgebroken. Maar in de tussentijd zijn er heel wat elektrisch aangedreven voertuigen bijgekomen: auto’s, scooters, fietsen en stepjes.

Nu is er een nieuwe generatie van nog opvallendere elektrische voertuigen: skateboards, eenwielers, rolschaatsen en dingen met wielen die eerder niet eens bestonden. Ze zijn prijzig, maar leuk om te zien en makkelijk om mee te nemen. Een overzicht.

Elektrisch skateboard

Een gevestigde naam op het gebied van opgevoerde skateboards is E-Glide. E-Glide’s topmodellen zijn all terrain-skateboards: monsters met profielbanden van 9 inch (ruim 20 centimeter) die in vijf seconden een snelheid kunnen bereiken van maar liefst 35 kilometer per uur. This board is scary, meldt E-Glide.

E-Glides kunnen door modder en sneeuw ploegen. Dankzij de accu wegen ze ruim 15 kilo; ze kosten rond de 1.200 dollar (985 euro). De actieradius is 23 kilometer op een vlakke ondergrond. De koene berijder bedient zo’n gevaarte met een afstandsbediening in zijn hand, die via een draad verbonden is met het bord.

E-Glide heeft concurrentie van een aantal innovatieve nieuwkomers, zoals Marbel. Die kost net zoveel als de E-Glide en ziet eruit als een gewoon skateboard. Hij weegt 4,5 kilo, kan ruim 30 kilometer per uur en heeft volgens de makers een bereik van 15 kilometer. Hij heeft een draadloze afstandsbediening en allerlei zaken kunnen via een app worden geregeld. In de beginnersmodus zijn bijvoorbeeld de acceleratie en de topsnelheid beperkt – minder eng dan de E-Glide dus.

Snowboarden op een skateboard

Terwijl E-Glide er trots op is door sneeuw te kunnen rijden, gooit Leif het over een andere boeg. Dit bedrijf wil de skateboarder op straat een ‘sneeuwervaring’ bieden.

De Leif heeft twee aangedreven zwenkwieltjes onder de middellijn van het board. De vier gewone wielen helpen alleen om het evenwicht te bewaren. „Zo kun je voorwaarts, achterwaarts en zelfs zijwaarts bewegen, net als in de sneeuw”, zegt oprichter Aaron Aders. De collecte van Leif op crowdfundingsite Indiegogo voor 45.000 dollar (37.000 euro) startkapitaal is net gesloten. Voor 1.200 dollar (985 euro) kun je nog op een exemplaar intekenen.

Skateboard met één wiel

Er is ook een elektrisch skateboard dat zo afwijkt van het gebruikelijke model dat je het nauwelijks nog een skateboard kunt noemen. De OneWheel is een plank met één wiel in het midden. Een groot, breed wiel, zodat je niet makkelijk naar links of rechts valt. OneWheel ziet er een stuk hipper uit dan de Segway, maar de werking is min of meer hetzelfde: door naar voren te leunen laat je de snelheid toenemen, achterwaarts leunen is afremmen.

„Het is voor de laatste kilometer, van de trein naar je werk”, aldus Jack Mudd van OneWheel. „Je kunt nu skateboarden van een parkeerplaats of station naar je werk, zonder bezweet aan te komen.”

Mudd hoopt dat de OneWheel zal aanslaan bij een breed publiek. Er is animo, zo blijkt uit de zeer succesvolle Kickstartercampagne van OneWheel, waarmee vorig jaar met 630.000 dollar (518.000 euro) ruim zesmaal zoveel werd opgehaald als beoogd. Op dit moment kun je een OneWheel bestellen voor 1.500 dollar (1.230 euro).

Elektrische eenwieler

Eenwieleren, dat kan ook. Want zelfs de traditionele eenwieler is nu verkrijgbaar met elektromotor en accu: de SBU (Self-Balancing Unicycle).

Zowel het trappen als het bewaren van het evenwicht wordt overgenomen door de techniek. Ook hier leun je naar voren om de snelheid te verhogen en naar achteren om te remmen. Omdat trappen niet meer hoeft, zijn de trappers vervangen door voetsteunen. De berijder krijgt daardoor een bewegingloze, half staande, half zittende houding. Dat maakt de SBU een spectaculaire verschijning.

Het leren rijden gaat niet vanzelf, rapporteren kopers en testers op internet. Te snel naar voren of naar achteren leunen zorgt voor heftige correcties die pijnlijke valpartijen kunnen veroorzaken. Het evenwicht in zijwaartse richtingen moet de berijder zelf bewaren door armzwaaien of koerswijzigingen. De SBU kost 1.695 euro.

Eenwieler zonder zadel

Bij de SBU is het zadel gehandhaafd, maar een aantal fabrikanten heeft out of the box gedacht en de eenwieler teruggebracht tot zijn kale essentie: een gemotoriseerd wiel met voetsteunen. SoloWheel en Airwheel heten ze, bijvoorbeeld. SoloWheel was er het eerst en is het duurst (in Nederland ca. 2.000 euro). Een Airwheel kost maar 655 dollar (535 euro) op Amazon.

„Het prijsverschil zit vooral in de kwaliteit van de accu”, waarschuwt Harry Butter van het Elektrisch Voertuigencentrum (EVC) in Heemskerk, die de SoloWheel al drie jaar verkoopt (zie kader). „De accu van goedkope merken zal binnen een jaar sterk achteruitgaan.”

Elektrische rolschaatsen

Misschien bewaar je je evenwicht wel het makkelijkst op rolschaatsen: je hebt acht wielen plus de mogelijkheid om je benen vóór elkaar of naast elkaar te houden. En ja, zelfs rolschaatsen kun je nu krijgen met een elektrische krachtbron: Rocket Skates. Het Amerikaanse bedrijf Acton heeft er een Kickstartercampagne aan gewaagd en heeft het doel van 50.000 dollar (41.000 euro) meer dan vertienvoudigd.

Acton ziet er niet zozeer een vervoermiddel in. Dansen en flaneren zijn de voornaamste toepassingen, al zien de schaatsen er daarvoor wel groot en log uit. Elke schaats weegt ruim 3 kilo; ze kosten minstens 500 dollar (410 euro). Een app laat je een van je schaatsen tot leider benoemen, zodat de andere schaats zich aanpast aan de snelheid daarvan. Verder kun je statistieken bijhouden, games spelen en contact onderhouden met andere raketschaatsers.