Moskeeën weren zich tegen geweld

Nederlandse moskeeën worden al jaren bedreigd. Nu vragen ze de politiek, in een brief aan Rutte, om hulp.

Brandstichting bij een Turkse moskee in Huizen, in maart 2007.
Brandstichting bij een Turkse moskee in Huizen, in maart 2007. Foto ANP

Opeens lag er een varkenskop voor de deur van de Sultan Ahmed-moskee in Delft. Voorzitter Hasan Karadirek herinnert zich de geschokte reacties van drie jaar geleden nog goed. „Ik werd gebeld door een bezoeker die in de moskee wilde bidden. Toen zag hij de varkenskop liggen. Hij wist niet wat hij ermee aan moest.”

Het geweld tegen moskeeën zet door. Nederlandse moskeeën zijn bang doelwit te worden. Zij hebben gisteren in een brief aan premier Mark Rutte (VVD) gevraagd om betere bescherming. Zweden werd vorige week opgeschrikt door aanslagen op moskeeën. Gebedshuizen werden in brand gestoken; een deur was beklad met de tekst: „Oprotten, vuile moslims.” In Nederland werden de aanslagen op de Facebookpagina Steun de PVV bejubeld.

Vernieling, bekladding, brandstichting, dreigmails: ook Nederlandse moskeeën krijgen te maken met discriminatoire of gewelddadige incidenten. Het overkwam twee op de vijf moskeeën – Nederland telt er zo’n 475 – in de afgelopen tien jaar, bleek onlangs uit een studie van Ineke van der Valk, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Ze kwam diverse incidenten tegen waarbij varkenskoppen voor de deur waren gelegd of soms een besmeurd schapenvel.

Opvallend veel incidenten gebeurden bij nieuwbouwprojecten. „Op het moment dat ergens een nieuwe moskee wordt gebouwd, springt men er bovenop”, zegt Van der Valk. „Er zijn sites, zoals MoskNee.nl van de PVV, waar op een rijtje wordt gezet waar in Nederland nieuwe moskeeën worden gebouwd. Dan krijg je dat mensen hun pijlen op zo’n moskee gaan richten, ook al wordt op zo’n site zelf niet opgeroepen tot geweld.”

Geweldsincidenten tegen moskeeën worden volgens Van der Valk niet goed geregistreerd. „Wanneer een raam wordt ingegooid bij een moskee, schaart de politie zoiets vaak onder andersoortige incidenten zoals vernieling. Op die manier wordt niet zichtbaar dat het om moslimdiscriminatie gaat. Alle incidenten met betrekking tot moskeeën zouden apart geregistreerd moeten worden, zodat we de werkelijke omvang van het probleem kunnen zien en er makkelijker beleid op gevoerd kan worden.”

Moskeeën nemen veiligheidsmaatregelen. Volgens de Raad van de Marokkaanse Moskeeën zijn er gebedshuizen die een burgerwacht hebben ingesteld. De Essalam-moskee in Rotterdam – de grootste van Nederland – heeft twee fulltime beveiligers en een registratiesysteem met zestien camera’s. De Sultan Ahmed-moskee in Delft heeft na het incident met de varkenskop ook camerabeveiliging en een brandmelder geïnstalleerd. Burgerwachten laten patrouilleren rond de moskee, dat wil voorzitter Karadirek niet. „Dat is vragen om problemen. Je zou mensen op ideeën kunnen brengen.”

Drie jaar na het incident zit hij nog steeds met vragen. Wat wilden de daders, die nooit gepakt zijn, nu eigenlijk bereiken met hun actie? Karadirek: „In slachthuizen kun je een varken kopen, maar geen kop erbij. Waar haalden ze die varkenskop dan vandaan?” Wat bezielt dit soort mensen, zegt hij. „Ik begrijp het nog steeds niet.”