Met een biertje en de sponsor aan het zwembad

Steeds meer geldschieters reizen mee met eredivisieclubs.

FC Groningen arriveerde afgelopen zaterdag in de Spaanse badplaats Oliva, komende zaterdag vertrekt de ploeg weer.De club speelt tijdens het trainingskamp oefenduels tegen OH Leuven en KAA Gent.
FC Groningen arriveerde afgelopen zaterdag in de Spaanse badplaats Oliva, komende zaterdag vertrekt de ploeg weer.De club speelt tijdens het trainingskamp oefenduels tegen OH Leuven en KAA Gent. Foto ANP

De zwembroek van Ben Löwik (44) gaat mee in de koffer naar het Spaanse Benahavís. Morgen vliegt hij samen met zo’n 25 investeerders van Heracles Almelo naar het trainingskamp van de voetbalclub. De weersverwachtingen zijn goed met 17 graden en zon – als het meezit kan Löwik in het Gran Hotel Benahavís zwemmen in het buitenbad. En anders kan hij een body treatment krijgen in de spa-afdeling van het viersterrenhotel.

De directeur van Löwik Installatietechniek uit Almelo is een van de vele geldschieters die deze week met een eredivisieclub in het buitenland verblijven. „Het is net een familiereisje”, zegt hij.

Trainingskampen draaien om meer dan alleen de sportieve voorbereiding op de tweede seizoenshelft. Aan de Spaanse Costa een goede band opbouwen met sponsors en investeerders is ook van belang voor clubs. De afgelopen jaren is het aantal sponsors dat meegaat gestegen, zeggen meerdere eredivisieclubs.

Zo neemt NAC Breda deze winterstop 35 sponsors mee naar Valencia. Iets zuidelijker aan de Spaanse kust dichtbij Benidorm verwelkomt FC Utrecht tien businessrelaties. Nog zuidelijker reist een sponsorgroep van 30 mensen mee met ADO Den Haag. En SC Cambuur heeft in de Algarve gezelschap van zes sponsors. De sponsors – ze komen vaak pas halverwege de trainingsstage – betalen zelf hun reis- en verblijfkosten.

Golfbaan

Clubs proberen de relatie met sponsors te verbeteren door ze mee te laten reizen in de schaduw van de selectie. „Qua relatiebeheer is het een goed moment”, zegt Ard de Graaf, commercieel directeur van SC Cambuur. „Het is een andere setting dan in de bestuurskamer: de zon schijnt, je zit aan de bar, ligt aan het zwembad of staat op de golfbaan. Het is veel informeler.”

In die gemoedelijke sfeer – mannen onder elkaar op een uitje – wordt af en toe zakelijk gesproken. „Wat is het effect van het sponsorschap op het bedrijf? Wat wil het bedrijf bereiken? Daar hebben we het over”, zegt hij.

Goede deals – zoals contractverlenging – worden niet gemaakt tijdens een trainingskamp. Daarvoor zijn de officiële bijeenkomsten tijdens het seizoen. Wel wordt de basis gelegd voor een goede band, zegt directeur Tim van Ammelrooy van Trainingskampen.nl. Het organisatiebureau verzorgt deze winter 155 trainingskampen voor prof- en amateurclubs.

Sinds zo’n tien jaar gaan er steeds meer sponsors mee, merkt Van Ammelrooy. De reden? „Sponsors kicken erop om bij spelers in de buurt te zijn.” Ze voelen zich als een jongetje in een snoepwinkel, ze kunnen de selectie van dichtbij aan het werk zien. En ze zitten vaak in hetzelfde hotel, eten samen en delen het vliegtuig.

„Ik kijk altijd uit naar het trainingskamp, je zit bovenop de spelersgroep en de technische staf”, zegt Heracles-investeerder Löwik, die van jongs af aan fan is van de club.

Voor hem is het zakelijk ook een interessante trip. Hij heeft in de afgelopen jaren een goede band opgebouwd met de andere investeerders. Zijn installatiebedrijf (100 medewerkers, jaaromzet van zo’n 15 miljoen euro) heeft voordeel bij het netwerk: ze krijgen regelmatig opdrachten van andere Heracles-financiers.

Shoppen

Diverse amateurclubs nemen ook sponsors mee. Zoals zondaghoofdklasser V.O.C. uit Rotterdam. Van komende vrijdag tot en met maandag gaan ze naar Málaga, samen met 38 sponsors. Het animo is de afgelopen jaren gegroeid, zegt Kim van der Kooij, teammanager van de selectie. Toen ze de trainingsstage tien jaar terug voor het eerst organiseerde, gingen er dertien sponsors mee.

De club heeft een slim model om het trainingskamp financieel te regelen: de sponsors betalen naast hun eigen reiskosten (zo’n 550 euro) ook een deel (ongeveer 250 tot 300 euro) van de kosten van de spelers.

De sponsors mogen zich niet vervelen. „We houden er rekening mee dat we naar een plek gaan waar wat te doen is voor ze”, vertelt Van der Kooij. „Zo is het belangrijk dat ze kunnen golfen of shoppen in de buurt.” Er wordt ook zakengedaan: de club probeert sponsorcontracten te verlengen en sponsors netwerken onderling. De selectie en sponsors zitten in hetzelfde hotel en eten gezamenlijk.

Een groot contrast met het trainingskamp van Ajax, dat deze week in Qatar verblijft. Daar is een duidelijke scheiding tussen de spelersgroep en sponsors. Aan het eind van de week komen zo’n vijf medewerkers van de nieuwe hoofdsponsor Ziggo en kledingsponsor Adidas naar Qatar. Zakendoen is er niet bij. „De mensen die meegaan zijn niet de decisionmakers maar de medewerkers met wie wij dagelijks samenwerken”, zegt een woordvoerder van Ajax.

Ajax verblijft in een hotel in Doha, de sponsors zitten op een andere plek. Die aanpak begrijpt Van Ammelrooy wel. „Sommige trainers hebben geen zin in sponsors die op hun nek zitten. Het kan vervelend zijn als ze ’s nachts op stap gaan en bij terugkomst in het hotel de spelers wakker maken.”