Irritantst: Tim en Tom Coronel

Gisteren werd de prijs voor de meest irritante reclame uitgereikt. Winnaar: Hoyhoy.nl. De ‘winnende’ bedrijven zijn vaak opvallend blij met de prijs.

Ook irritant: de luiaard in een van de reclames van Hoyhoy.
Ook irritant: de luiaard in een van de reclames van Hoyhoy.

Tim en Tom Coronel, coureurs en tweelingbroers, zijn de irritantste BN’ers die het afgelopen jaar in een reclame - voor verzekeraar Allsecur - verschenen. Dat maakte het tv-programma Radar gisteravond bekend bij de uitreiking van de Loden Leeuw, de tegenhanger van de Gouden Loeki. De irritantste reclame was die van vergelijkingssite Hoyhoy.nl. De ‘winnaars’ lijken er oprecht blij mee te zijn.

De gebroeders Coronel, momenteel actief in de Dakar Rally, wonnen voor een van de reclames waarin ze vanuit hun raceauto - in het genomineerde geval middenin een bibliotheek - mensen voorzien van verzekeringsadvies. Een belangrijke reden voor 38 procent van de ruim 100.000 stemmers om deze reclame te kiezen, volgens Radar: De „respectloze wijze waarop ze de plaatselijke bibliotheek binnenscheuren”.

De broertjes versloegen onder anderen Roy Donders met zijn Jumbo-juichpak en Chantal Janzen die voor Robijn haar wasroutines uit de doeken deed.

Volgens de stemmers was er geen irritantere reclame dan die van Hoyhoy, waarin geanimeerde luiaards de vergelijkingssite aanprijzen. Een daarvan praat als een soort cartooneske Spanjaard - volgens Hoyhoy komt hij trouwens uit Brazilië - en een andere, in de genomineerde reclame, als een onvervalste Amsterdammer. Niet dat dat volgens de stemmers dé reden was de commercials irritant te vinden; die „vallen over het feit dat zorgconsumenten worden vergeleken met luiaards die uit zijn op zinloze cosmetische ingrepen”, volgens Radar.

Andere genomineerden waren onder meer Strato, waarin een man slecht nagesynchroniseerd vertelt hoe goedkoop zijn internet is en Specsavers, waarin twee mannen met een hond opscheppen over hun brillen.

Het opvallende is dat de bedrijven die een Loden Leeuw krijgen er vaak oprecht blij mee lijken te zijn. Allsecur tweette na de uitslag felicitaties aan hun hoofdrolspelers: “Gefeliciteerd @TimCoronel & @TomCoronel met het winnen van de #lodenleeuw! Wij zijn én blijven fan :)” Hoyhoy was er “best een beetje ondersteboven van”.

Irritatie is aandacht. En aandacht is goud voor reclamemakers. Johan Derksen speelde drie jaar geleden in een reclame van de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) en won toen de Loden Leeuw voor irritantste BN’er. „Je hoort ons niet klagen”, zei de directeur toen tegen marketingblog Fairchild. „Een goede energiereclame moet in onze ogen polariseren: of je houdt ervan of je vindt ‘m bloedirritant.”

Voor Zalando, al twee keer winnaar van een Loden Leeuw, gold precies hetzelfde: „De vele uiteenlopende reacties betekenen dat de reclamecampagne heeft gewerkt en aandacht heeft getrokken”, reageerde de communicatieafdeling in 2011.

Ook Tim en Tom Coronel zelf schamen zich nergens voor. „Wij zijn eigenlijk heel erg blij, want we hebben weer wat gewonnen”, zei Tim gisteren in een triomfantelijk filmpje, terwijl Tom vreugdesprongetjes maakte.