While you were sleeping... in the US

Zelfs bij faillissement moet het huis winnen, vinden eigenaren Caesars

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Apollo Global Management gokte op Caesars Entertainment Corp en verloor. Maar volgens The Wall Street Journal kan de investeerdersfirma de verliezen deels compenseren met de verkoop van onderdelen van de noodlijdende casinoketen én een sluwe boekhoudingstruc.

Eind december maakte Caesars plannen bekend om de ruim 18 miljard dollar aan schulden van het bedrijf te herstructureren naar een kleine 9 miljard. Apollo wil de meest waardevolle onderdelen van de casinoketen overdragen aan haar andere dochterbedrijven om het schuldeisers moeilijker te maken hun geld terug te krijgen. Daarnaast behoudt het dan ook de rechten op de merknaam Caesers. Volgens The Wall Street Journal kan Apollo - als deze constructie slaagt - een voorbeeld worden voor andere firma’s die worstelen met investeringen die slecht aflopen. En dat betekent slecht nieuws voor schuldeisers.

Vaarwel kijkbuis

De dood van televisie is definitief ingezet, kopt Business Insider. Satellietbedrijf Dish Network Corp. presenteerde vandaag zijn online videodienst Sling.

Voor twintig dollar per maand kunnen kijkers tien kanalen gaan streamen: TNT, TBS, CNN, Food Network, HGTV, Cartoon Network, Adult Swim, the Disney Channel, ESPN, and ESPN2. Dish wil met dit pakket, waar geen abonnement voor hoeft worden afgesloten, een jongere generatie weer aan de buis kluisteren. Volgens het satellietbedrijf zouden ook de ‘on demand’-kanalen van bovenstaande zenders beschikbaar zijn voor Sling-gebruikers.

Hoewel Business Insider genoeg nadelen van Sling kan opsommen (zoals kabelaanbieders die zelf betaalkanalen aanbieden en mogelijk de dienst niet willen ondersteunen op hun glasvezelnetwerk), ziet het deze dienst als de doodsteek voor ‘gewone’ televisie.

Luistert Zuckerberg straks mee?

Facebook neemt voor een onbekend bedrag startup Wit.ai over, meldt re/code. Dit achttien maanden oude bedrijf ontwikkelt stemherkenningssoftware waarmee gebruikers kunnen communiceren met computerprogramma’s en in de toekomst misschien wel zelfs met robots.

Facebook ziet ook andere mogelijkheden. Met Wit.ai zou het naar eigen zeggen nog doelgerichter advertenties kunnen inzetten. Gebruikers zouden uiteraard ook door middel van spraak updates kunnen plaatsen op het sociale netwerk. Facebook heeft al een optionele functie om geluiden in de omgeving te herkennen - zoals televisieseries en muziek - en dat te plaatsen op profielen. Met Wit.ai zou dat uitgebreid kunnen worden naar spraak. De software van de startup zou naar eigen zeggen al gebruikt worden door honderden andere apps en apparaten.