Miljardenbusiness

Zit jij ook al aan de sportsupplementen? Je bent niet alleen

Foto Powerbar

Sportvoeding iets voor bodybuilders en professionele atleten? Dat was vroeger. Nu drinken we Aquarius tegen de nieuwjaarskater, eet een beetje hardloper gelletjes en hoef je geen biceps ter grootte van je hoofd meer te willen om eiwitten te slikken bij het sporten. De trend in drie delen.

De markt groeit voor supplementen

De omzet groeit hard. Wereldwijd althans. En ook al drinken we in Nederland steeds minder sportdrank, de zwaardere sportvoeding - poeders, gelletjes, tabletten of repen - verkoopt steeds beter. In 2013 werd er volgens onderzoeksbureau Euromonitor in Nederland 36,5 miljoen euro in omgezet (versus 6,7 miljard wereldwijd), ruim anderhalf keer zoveel als in 2008. En terwijl we in 2008 nog jaarlijks zo’n 1,20 per persoon uitgaven aan sportvoeding, is dat inmiddels een euro meer (wereldwijd gemiddelde: 90 cent).

De groep hardcore sporters die voedingssupplementen gebruikt, maakt tegenwoordig nog maar 5 procent van de totale verkoop uit, omdat een veel grotere groep consumenten (zoals gewone hardlopers) tegenwoordig wordt bereikt.

Volgens onderzoeksbureau Persistence zal de wereldmarkt voor sportvoeding en -dranken de komende jaren daarom alleen maar groeien. Het bureau verwacht dat die van ruim 17 miljard euro in 2012 bijna verdubbelt naar 31,3 miljard euro in 2019.

De belangrijkste redenen voor de groei? De toenemende aandacht voor gezond leven en het mainstream worden van vitaminen en andere supplementen. In reactie daarop produceren bedrijven ook steeds meer verschillende soorten en smaken, wat weer zorgt voor een grotere afzet.

Bedrijven verdienen er goed aan

Een feest dus voor de bedrijven die erachter zitten. Supplementenbedrijf Glanbia, is wereldmarktleider met een marktaandeel van 18 procent. Het boekte vorig jaar een omzet van 2,4 miljard euro: een stijging van 7,7 procent. En dat kwam vooral door deze proteïnen.

Vergelijkbare bedrijven als Atkins (omzetgroei van 2,6 procent naar ruim 2,2 miljard euro in 2014), Nutrition & Santé SAS (omzetgroei van 332 miljoen euro in 2013) profiteren mee, net zoals farmaceutische bedrijven als Abbott en GlaxoSmithKline.

Ook bekendere merken als Coca-Cola en Pepsi verdienen er veel aan: hun drankjes Gatorade (Pepsi), Powerade en Aquarius (Coca-Cola) zijn wereldmarktleiders. Of denk aan Nestlé, dat de geliefde PowerBar-producten maakt.

Het mooie van de sportieve klant is dat die voor zijn gezondheid graag wat meer betaalt. Zo is een flesje cola ongeveer een euro terwijl Aquarius al snel 1,20 kost. Drie luxe mueslirepen 1,79, maar een Nestlé PowerBar mueslireep ruim twee euro. Eén energiegel kost meer dan een euro en een blik eiwitpoeder al snel meer dan twintig.

Maar…

Er zijn wel risico’s voor de branche. Bij ’s werelds grootste vitamineproducent, het Nederlandse DSM, daalde de verkoop van gewone supplementen na jaren van succes bijvoorbeeld. Vitamines en Omega-3 werden te duur gevonden en het imago van de gezonde vitamines liep terug door onderzoeken die claimden dat ze juist ongezond zouden zijn. Staat sportsupplementen ook zo’n crisis te wachten?

Mogelijk. Negatieve publiciteit over gevaarlijke supplementen, of over dat de supplementen helemaal geen nut hebben (Voedingscentrum: “Voor de meeste sporters zijn sportsupplementen volstrekt zinloos”) kan nadelig zijn voor de verkoop.

Of we krijgen er om een andere reden gewoon genoeg van.