Wie wil Ballast Nedam kopen? En waarom?

Ballast Nedam zegt met verschillende gegadigden in gesprek te zijn over een overname. Wie? En waarom?

Omlaag sinds eind 2013
Omlaag sinds eind 2013

De eerste overname van het nieuwe jaar heeft zich al aangediend. „Enkele binnenlandse en buitenlandse partijen” hebben de verliesgevende bouwer Ballast Nedam gepolst om de „mogelijkheden van een fusie of overname te verkennen.”

Het bericht op Oudjaarsdag was vuurwerk op de beurs. De koers knalde 25 procent omhoog, zakte vervolgens wat weg en stond vanochtend op 3,38 euro. Het hele aandelenkapitaal is nog geen 70 miljoen euro waard.

Gek eigenlijk dat het zo lang heeft geduurd voordat deze vooralsnog onbekende partijen hun belangstelling openlijk toonden. In augustus zei de nieuwe bestuursvoorzitter, Erik van der Noordaa, dat nóg een tegenvaller Ballast Nedam fataal zou worden. „Je kunt niet leven van bankleningen, aandelenuitgiftes en de verkoop van tafelzilver”, zei hij in een gesprek met deze krant.

Maar dat is wel zoals het is gegaan.

Ballast Nedam (ruim 1,2 miljard euro omzet in 2013, 3.000 werknemers) kampt met een tekort aan kapitaal én met geld vretende onzekerheid.

Maasvlakte-Vaanplein

Die onzekerheid zit ’m in de aanhoudende formidabele verliezen op het project Maasvlakte-Vaanplein. Dit zogeheten MaVa-project is de aanleg van 37 kilomer snelweg dwars door de industriegebieden Europoort en Botlek, inclusief viaducten, tunnels en bruggen plus projectfinanciering én het onderhoud tot 2035.

Het werk wordt uitgevoerd door een consortium van drie bouwers: Strukton, Strabag en Ballast Nedam, dat een aandeel heeft in het project van 40 procent. Het contract is bijna 1,5 miljard euro groot. De kostenoverschrijdingen zijn inmiddels 200 miljoen euro en die putten Ballast Nedam helemaal uit.

Het tekort aan kapitaal heeft Ballast Nedam eerder dit jaar geprobeerd op te lossen met een aandelenuitgifte ter waarde van 30 miljoen euro. Ook kwamen er nieuwe afspraken met de banken over uitstel van aflossing van leningen. Maar wat er aan geld bijkwam vloeit weg door verliezen in de bedrijfsvoering. De lage buffers schrikken leveranciers en opdrachtgevers af.

De bliksemverkoop van de offshoredivisie eind 2014 bood tijdelijk soelaas. Als tafelzilver de deur uit moet, is een bedrijf aan het eind van zijn Latijn. De ontmanteling van een beschermingsmaatregel tegen een ongevraagde overname duidt daar ook op.

Wie nu de onderhandelingen met Ballast Nedam aangaat, weet dat hij kapitaal moet investeren én het MaVa-project moet oplossen met opdrachtgever Rijkswaterstaat.

Wat koop je? Een middelgrote bouwer, met sterke posities in de infrastructuur. Met een extraatje? Ja. Door alle tegenslagen heeft Ballast Nedam een stuwmeer aan fiscale verliezen die een nieuwe eigenaar kan wegstrepen tegen zijn winsten.

Lees de cruciale zin in het persbericht over wie belangstelling heeft en je weet: dat zijn een of meer bouwbedrijven (vandaar de fusie) en een of meer private-equityfinanciers (de overname). Uit binnen- én buitenland.

Wie zijn zij?

Een koper moet gezien het bovenstaande de nodige moed hebben. Echt iets voor ondernemende financiers die de banken kunnen winnen voor hun plannen. Zoals er tegenwoordig private-equityfinanciers zijn die wankele vastgoedleningen opkopen bij banken, zo zijn er ook financiers die van banken wel hele bedrijven willen kopen. Want gezien de hoge schulden en de MaVa-tekorten gebeurt er nu niks meer bij Ballast Nedam zonder de instemming van de banken.

Aan het ondernemende profiel voldoen ook twee grotere concurrenten: het familiebedrijf VolkerWessels van eigenaar Dik Wessels en Oranjewoud, het beursgenoteerde ingenieurs- en bouwconcern van grootaandeelhouder Gerard Sanderink.

Oranjewoud is onder meer eigenaar van bouwbedrijf Strukton, dat weer een van de consortiumpartners van Ballast Nedam is in het MaVa-project. De andere partner is het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag.

Strukton en Strabag hebben belang bij de toekomst van Ballast Nedam. Een eventuele nieuwe eigenaar is straks hun partner in het MaVa-project. Strabag kan zelf met een overname van Ballast Nedam een partij in Nederland worden.

Strukton en Strabag hebben elk ook een opportunistisch belang om Ballast Nedam te kopen. Zij onderhandelen met Rijkswaterstaat over compensatie van de kostenoverschrijdingen op het Maasvlakte-Vaanplein-project. Hun onderhandelingspositie wordt verzwakt door de gammele financiële positie van Ballast Nedam, die uit nood eerder akkoord zal gaan met een schikking met Rijkswaterstaat.

In zijn jaarverslag over 2013 schreef directievoorzitter Sanderink van Oranjewoud dat „het consortium volledig in haar recht staat om kosten vergoed te krijgen”. Als hij dat spel hard wil spelen is een overname van Ballast Nedam een duidelijke boodschap aan Rijkswaterstaat.