Opinie

Onaangepaste boeren en politievrouwen

Ariane Schluter inNoord Zuid (KRO).
Ariane Schluter inNoord Zuid (KRO).

Met het interpreteren van kijkcijfers moet je altijd erg uitkijken. Je kunt de resultaten van gisteravond als volgt lezen: Boer Zoekt Vrouw (NPO1/KRO) haalt twee en een half keer zoveel kijkers als Moordvrouw (RTL4), dat weer ruim vijf keer zo’n groot succes is als Homeland (NPO3/BNN). Zo liggen de verhoudingen, bij de openingsafleveringen van dit seizoen.

Je kunt met minstens even veel recht beweren dat de frontale aanval van RTL op het onverslaanbaar geachte agrarische vlaggenschip van de publieke omroep wel degelijk een deuk in een pakje boter heeft geslagen. 3,7 miljoen, dat is wel eens meer geweest. En met 1,5 miljoen mag RTL, dat voorheen de handdoek in de ring gooide als de boeren op vrijerspad gingen, helemaal niet klagen. Die 266.000 voor een snel op de Amerikaanse première volgende opening van het vierde seizoen van Homeland biedt een aardig alternatief voor wie van Yvon Jaspers noch van Wendy van Dijk houdt.

Het hondje van Yvon en de eerste boerin die een vrouw zoekt lijken de enige innovaties in seizoen acht. Opvallend is de enorme variatie in aantrekkingskracht van de datende boeren: paardenhouder Gert-Jan kreeg twee brieven, de woest aantrekkelijke bollenkweker Tom 1.808. De twee Brabantse deelnemers Gert-Jan en Mario vielen af, van de vijf boeren die doorgaan wonen er twee in de kop van Noord-Holland en een op Texel.

Ook de locaties van de elkaar weerspiegelende politieseries Moordvrouw (seizoen vier) en het debuterende Noord Zuid bevinden zich voornamelijk in Noord-Holland. Beide worden door echte filmmakers geregisseerd: André van Duren en anderen tekenen voor Moordvrouw, Paula van der Oest voor Noord Zuid (1,6 miljoen kijkers op vrijdagavond), een soort van Amsterdamse variant op het Deense The Killing. Ariane Schluter speelt een gescheiden rechercheur, die eigenlijk psycholoog is. Net als Wendy van Dijk in Moordvrouw gedraagt ze zich enigszins onaangepast.

De RTL-serie is gericht op actie en plot, de KRO-serie meer op karakter. Schluter is natuurlijk een veel beter actrice dan Van Dijk, maar in de bezetting van de bijrollen liggen de verhoudingen precies andersom. Waar je in Moordvrouw struikelt over fijne spelers als Cees Geel of Hans Croiset in de kleinste gastrollen, moeten we het in Noord Zuid om onbegrijpelijke redenen (budget?) doen met stuntelende amateurs. Van de vaste acteurs is ook de Rotterdamse cabaretier Patrick Laureij, als een in de hoofdstad verdwaalde rechercheur, een onverwachte keuze, maar zijn laconieke, beetje schurende speelstijl mag ik wel.

Als het om scenario gaat, wint Noord Zuid het op zijn sloffen van de bordkartonnen ontwikkelingen in Moordvrouw, maar ook over het Amsterdamse scenario had nog best iets langer nagedacht mogen worden. Het is een leuk idee om de door haar scheiding uit deftig Zuid naar het volkse Amsterdam-Noord verbannen rechercheur de verschillen langzaam te laten ontdekken. Maar ook daar liggen de clichés op de loer, aan beide zijden van het IJ.

Laten we wel wezen: dat scenario van The Killing hield, zeker in het tweede seizoen, ook niet over. Ik durf te stellen dat we dit seizoen met ons tv-drama de concurrentie met Denemarken globaal gesproken best aankunnen.