Oad-familie claimt 80 miljoen van huisbankier Rabobank

De familie Ter Haar, de voormalige eigenaar van Oad, claimt 80 miljoen euro van Rabobank omdat de bank de kredieten van de reisorganisatie onrechtmatig zou hebben opgezegd. Dat zegt een woordvoerder van de familie vandaag in De Telegraaf.

Een paar klompen met het logo op de kijkdag bij de boedel van de failliete reisonderneming OAD. De voormalige eigenaar, de familie Ter Haar, claimt 80 miljoen van de Rabobank.
Een paar klompen met het logo op de kijkdag bij de boedel van de failliete reisonderneming OAD. De voormalige eigenaar, de familie Ter Haar, claimt 80 miljoen van de Rabobank. Foto ANP / Vincent Jannink

De familie Ter Haar, de voormalige eigenaar van Oad, claimt 80 miljoen euro van Rabobank omdat de bank de kredieten van de reisorganisatie onrechtmatig zou hebben opgezegd. Dat heeft een woordvoerder van de familie vandaag bevestigd na berichtgeving in De Telegraaf.

De familie meent dat de Rabobank direct verantwoordelijk is te houden voor het faillissement van Oad “waarbij 1150 mensen hun baan verloren en de aandeelhouders alles kwijtraakten”. Het bedrag van 80 miljoen euro is gebaseerd op de waarde van de aandelen.

De familie stuurt de claim, waaraan al maanden wordt gewerkt, morgen op naar de bank. Naar eigen zeggen is er een “topteam aan advocaten” samengesteld dat na uitgebreid onderzoek de claim heeft vastgesteld. Ook is er een “oorlogskas” ingesteld zodat er tot en met de Hoge Raad kan worden geprocedeerd. De woordvoerder in De Telegraaf:

“We willen gerechtigheid en eerherstel. Oad had nooit failliet hoeven gaan.”

Al direct na het faillissement van Oad in 2013 wees de familie Ter Haar met de vinger naar de Rabobank. De bank zou onzorgvuldig hebben gehandeld, en Oad zou daar niet het enige slachtoffer van zijn.

Volgens de familie is er sprake van “onkunde” bij de Rabobank. Zo zouden de medewerkers niet hebben begrepen dat het logisch is dat een reisorganisatie in de winter - als de boekingen wel binnen zijn maar daar nog niet voor is betaald door klanten - krediet afneemt.

Het bedrijf in een persverklaring:

De Rabobank heeft volgens de aandeelhouders haar zorgplicht jegens hen geschonden. Door hen binnen een onhaalbare termijn van een halfjaar, om een niet nader toegelichte vermogensversterking te vragen. En door alle zes de oplossingen die de aandeelhouders hiervoor hebben aangedragen te blokkeren en het seizoenskrediet onnodig en op onjuiste gronden, dus onrechtmatig op te zeggen.

Lang voortraject

De Rabobank laat in een reactie weten ervan overtuigd te zijn dat er een “zorgvuldig traject” van anderhalf jaar is afgelegd met Oad. In 2012, een jaar voor het faillissement, eiste de bank een kapitaalinjectie van 10 miljoen euro. Samen met de eigenaren werd vervolgens door de bank gezocht (€) naar financiers.

“Het beeld dat de familie schetst, daar herkennen wij ons niet in. Uiteindelijk moest ook de familie erkennen dat er geen passende oplossing was voor de financiële problemen.”

Lees ook de reconstructie van NRC Handelsblad uit 2013: Familie klampte zich vast aan Oad (€) en lees bij NRC Q: Niets zo winstgevend voor een bank als een bedrijf in de problemen.