Geen plaats voor tuttigheid

Op de valreep, maar het meest opwindende Rameau-album uit het Rameau-jaar 2014 komt uit Perm. In de stad ten westen van de Oeral is Teodor Currentzis aan het werk. De Griekse dirigent laat zich geen wetten voorschrijven: tegen de trend in om albums samen te stellen uit concertregistraties, leidt Currentzis zijn Musicaeterna als een dictator maat voor maat door de partituur tot zijn ideale opname is vastgelegd. Ook plaatst hij de microfoons ongebruikelijk dicht bij de musici van zijn barokorkest, wat een bijzonder klankbeeld oplevert – de bijgeluiden, de zuchten en streken worden zo onderdeel van de muziek. Zinderend is de klank in de opener uit Les Fêtes d’Hébé. De trance wordt ruw doorbroken met een agressief gespeelde dans, want in Currentzis’ Rameau is geen plaats voor tuttigheid. Ook uitstekend is de samenstelling van de stukken uit bekende en minder bekende werken, die mooi op elkaar aansluiten. Het resultaat is een heerlijke Rameau-trip.