Een gouden glans aan verloren muziek

Het begrip Aboriginals, meestal in verband gebracht met de oorspronkelijke bewoners van Australië, wordt ook gebruikt om inheemse stammen uit Noord-Amerika aan te duiden. Het clichébeeld van ‘indianen’ in de popmuziek werd door artiesten als Redbone gretig aangedikt met verentooi en oorlogskleuren. Het Amerikaans/Mexicaanse Redbone had in 1972 een Nederlandse nummer 1-hit met de protestsong We Were All Wounded at Wounded Knee. Veel minder bekend zijn de ondergewaardeerde muzikanten op de dubbelverzamel-cd Native North America Vol. 1, met muziek uit Canada en de noordelijke staten van de Verenigde Staten.

Samensteller Kevin ‘Sipreano’ Howes besteedde vijftien jaar aan het opsnorren van muziek en documentatie van groepen als Sikumiut (‘mensen van het ijs’) en The Chieftones, die zich met hoofdtooien en Hiawatha-vlechtjes verkochten als ‘Canada’s All Indian Band’.

Het eerste dat opvalt aan deze schatkist aan obscure maar verrassend toegankelijk muziek, is dat het bij deze ‘indianen’ lang niet altijd draait om regendansen rond het kampvuur, maar dat ze net als andere popmuzikanten beïnvloed waren door bands als de Rolling Stones, Creedence Clearwater Revival en The Velvet Underground. I Shouldn’t Have Did What I Done van The Chieftones begint weliswaar met een stampende tribal beat, maar ontvouwt zich als welluidende close-harmypop in het kielzog van The Byrds. Vooral Neil Young was van grote invloed op de hier verzamelde singer/songwriters als Lloyd Cheechoo en Brian Davey, die eenzelfde ijle toon en diep persoonlijke teksten aanboren.

De natuur en het leven onder de sterren zijn terugkerende motieven in Sky-man and the Moon van de sonore David Campbell en de ode aan het buitenleven Call of the Moose van Willy Mitchell (niet de producer uit Memphis). De zangers Willie Thrasher en Willie Dunn zijn grote ontdekkingen, die het met hun prachtige stemmen ver hadden kunnen schoppen als hun muziek een wijdere distributie had gekend.

Pas in het slotnummer Peruvian Dream brengen Willie Dunn en Jerry Saddleback een hypnotiserende regendans met sjamanenzang, op een ongewoon album dat een gouden glans geeft aan verloren gewaande muziek uit verre buitengebieden van de popcultuur.