Dit vonden ‘we’ de irritantste reclames. En dat vinden de bedrijven prima

Tim en Tom Coronel, coureurs en tweelingbroers, zijn de allerirritantste BN’ers die het afgelopen jaar in een reclame – voor verzekeraar Allsecur – verschenen, zo maakte het organiserende tv-programma Radar vanavond bekend. De allerirritantste reclame was die van vergelijkingssite HoyHoy.nl. Daar zullen de bedrijven oprecht blij mee zijn.

De luiaard in de winnende HoyHoy-reclame.
De luiaard in de winnende HoyHoy-reclame. Screenshot via YouTube

Tim en Tom Coronel, coureurs en tweelingbroers, zijn de allerirritantste BN’ers die het afgelopen jaar in een reclame - voor verzekeraar Allsecur - verschenen, zo maakte het organiserende tv-programma Radar vanavond bekend. De allerirritantste reclame was die van vergelijkingssite HoyHoy.nl. Daar zullen de bedrijven oprecht blij mee zijn.

Tim en Tom Coronel, momenteel actief in de Dakar Rally, wonnen voor een van de reclames waarin ze al scheurend in hun raceauto - de golfbaan of in dit genomineerde geval de bibliotheek - mensen voorzien van verzekeringsadvies. Een belangrijke reden voor 38 procent van de ruim 100.000 stemmers om deze reclame te kiezen, volgens Radar zelf? De “respectloze wijze waarop ze de plaatselijke bibliotheek binnen scheuren in hun auto”. Juist.

De broertjes versloegen onder anderen Roy Donders en zijn Jumbo-juichpak en Chantal Janzen en het kijkje in haar wasroutines voor Robijn.

Volgens de stemmers was er geen irritantere reclame dan die van HoyHoy, waarin een luiaard (of meerdere luiaarden) de vergelijkingssite aanprijzen. Een daarvan praatte als een soort cartooneske Spanjaard - volgens HoyHoy komt hij trouwens uit Brazilië - en een andere, in de genomineerde reclame, als een onvervalste Amsterdammer. Niet dat dat volgens de stemmers een reden was het al dan niet irritant te vinden, nee, “kijkers vallen over het feit dat zorgconsumenten worden vergeleken met luiaards die uit zijn op zinloze cosmetische ingrepen zoals nagelverlenging en vachttransplantatie”. Wederom volgens Radar.

Andere genomineerden waren onder andere Strato, waarin een bijzonder ongemakkelijke man monotoon en slecht nagesynchroniseerd vertelt hoe goedkoop het internet wel niet is en Specsavers, waarin twee mannen met hun honden opscheppen over hun brillen.

Alle genomineerde reclames zijn te zien op de site van Radar.

Kom op maar op met je irritatie

Als een acteur een Razzie wint, de anti-Oscar die in de Verenigde Staten wordt uitgereikt aan het allerslechtste op filmgebied een willekeurig jaar, dan is dat meestal geen grote eer. Natuurlijk heb je die keren dat een acteur de prijs daadwerkelijk fysiek in ontvangst neemt en er sarcastisch heel blij mee zegt te zijn, maar in het geval met de op het oog ook weinig eervolle Loden Leeuw blijken bedrijven er veelal oprecht blij mee.

Allsecur bijvoorbeeld tweette na de uitslag van de verkiezingen al oprecht ogende felicitaties:

Twitter avatar AllsecurNL Allsecur Gefeliciteerd @TimCoronel & @TomCoronel met het winnen van de #lodenleeuw! Wij zijn én blijven fan :) http://t.co/t0D5mX10nK

HoyHoy was er “best een beetje ondersteboven van“.

Irritatie is aandacht. En aandacht is goud voor reclamemakers. Neem nou de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM). Johan Derksen speelde in drie jaar geleden in hun reclame en won de Loden Leeuw voor irritantste BN’er. “Je hoort ons niet klagen”, zei de directeur toen tegen marketingblog Fairchild.

“Een goede energiereclame moet in onze ogen polariseren: of je houdt ervan of je vindt ‘m bloedirritant.”

Voor Zalando, al twee keer winnaar van een Loden Leeuw, gold precies hetzelfde:

“De vele uiteenlopende reacties betekenen dat de reclamecampagne heeft gewerkt en aandacht heeft getrokken”.

    • Frank Huiskamp