De ‘Parade’ is staalkaart van Splendor: divers, van hoog niveau en met veel spelplezier

Splendor Amsterdam, het jonge collectief van musici, componisten en andere kunstenaars, opende in september 2013 de deuren van een eigen muziekgebouw, gefinancierd met een uniek systeem van particuliere obligaties. Het volledig verbouwde voormalige badhuis aan de Nieuwe Uilenburgerstraat, uitgerust met zalen en oefenruimtes, heeft in korte tijd een plek verworven als culturele vrijplaats voor alle muzikale stromingen. Het is tekenend voor het succes van Splendor dat de tweede editie van het nieuwjaarsconcert Splendor Parade niet ‘thuis’ plaatsvond, maar in een stampvol Muziekgebouw aan ’t IJ.

De Parade is een bedankje aan de Splendorleden, die met donaties van 100 euro per persoon per jaar in ruil voor kortingen en gratis kaarten een fors deel van de begroting dekken. Onder de losse bezoekers, eveneens welkom, werd flink geworven.

Deze tweede Parade betekende voor Splendor de afsluiting van het eerste volle kalenderjaar dat het gebouw aan de Nieuwe Uilenburgerstraat geopend was voor publiek. In plannen uit 2010 werd nog gemikt op honderd uitvoeringen per jaar; nu blijkt dat die initiële plannen inmiddels ruimschoots zijn overtroffen. Splendor presenteerde in 2014 maar liefst 242 concerten, 28 kinderworkshops en -concerten, een kleine 200 muzieklessen voor peuters en kleuters en vier festivals. Minder goed in harde cijfers uit te drukken maar even opvallend is het plezier waarmee zowel musici als bezoekers aan deze activiteiten deelnemen.

De Parademiddag was een aaneenschakeling van korte optredens, met een hoofdrol voor het debuterende Splendorkestra. Dit bonte gezelschap van Splendormusici zat te midden van het publiek rondom een klein podiumpje. Daarop verscheen zo nu en dan een solist, danser Kenzo Kusuda, of een groepje kinderen met een aandoenlijke muzikale nieuwjaarsgroet. Zangeres Wende Snijders banjerde uitdagend, roepend en flemend heen en weer bij de liederen die ze bracht met pianist Gerard Bouwhuis, uit hun indringend verknipte versie van Die Winterreise.

Een paar keer bestegen ook Splendor-componisten het podium om het Splendorkestra met gebaren en tekens door half geïmproviseerde stukken te leiden, vaak met hilarisch effect. Wilbert Bulsink zette aan de vleugel een aanstekelijk jazzy stuk in, dat door de andere musici werd overgenomen. Vervolgens sprong hij op het podium om zwaaiend met zijn armen de muziek gierend over de kop te laten gaan. Oene van Geel liet de daverende climax van zijn stuk Blok, met een hoofdrol voor slagwerker Bart de Vrees, juist uitlopen op een verstilde cellosolo.

Spetterend was ook het optreden van het trio The Nordanians, met gitarist Mark Tuinstra, tablaspeler Niti Ranjan Biswas en Van Geel op altviool. Hun oosters gekruide jazz kreeg de hele zaal mee. Divers, van hoog niveau en met veel spelplezier bood de Parade zo een staalkaart van wat Splendor wil zijn.