While you were sleeping... in Asia

De grootse voornemens van Chinese techbedrijven

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Ook Mexicanen, Turken, Russen en Brazilianen kunnen nog dit jaar een Xiaomi smartphone kopen. De nieuwe markten zijn nog niet officieel bekend gemaakt, maar Bloomberg hintte al op uitbreiding naar deze landen. Techcrunch geeft een inkijkje in de grootse voornemens van China’s grootste techmerken.

Topman Lei Jun verwacht in dit nieuwe jaar 100 miljoen apparaten te kunnen verkopen. Hij heeft speciale aandacht voor India. Daar werden in de eerste vijf maanden dat de Xiaomi telefoon op de markt was, een miljoen exemplaren verkocht. Dat is nog ondanks de patentruzie met telefoonmerk Ericsson waardoor Xiaomi tijdelijk geen telefoons mocht verkopen in India.

Samsung wás de meest verkochte telefoon in China. Xiaomi heeft de Koreaanse producent van die plek verstoten, maar wordt op de hielen gezeten door Lenovo en Huawei. Zij hebben de onlinestrategie van Xiaomi overgenomen.

Huawei verwacht over 2014 15 procent meer omzet te hebben gedraaid dan het jaar ervoor. De export is over afgelopen jaar gestegen met meer dan 40 procent, meldt China Daily. “E-commerce is de traditionele kanalen voor de smartphone industrie aan het veranderen, en wij moeten ook die kant op”, zei directeur Jeff Liu bij de presentatie van de Honor 6 Plus smartphone, afgelopen week.

De verkoop van dit goedkopere merk van Huawei is binnen een jaar gestegen van 1 naar 20 miljoen exemplaren. Volgens China Daily is dat dankzij de strategie die het bedrijf kopieerde van Xiaomi.

Xiaomi topman Lei Jun belooft in 2015 een ‘ecosysteem’ te ontwikkelen dat volledig op Xiaomi is gebaseerd. Een ‘internet of things‘ à la Xiaomi dus. Het bedrijf heeft al geïnvesteerd in 20 ondernemingen die daarbij van pas kunnen komen, meldt de Chinese website Technode.

Alibaba’s beursgang was pas een begin. Het lijkt erop dat dit het jaar van de Chinese techbedrijven wordt.

Liever exporteren dan verkommeren

Japanse autoproducenten willen meer auto’s exporteren. De markt zal zeker nog groeien in Azië, maar door politieke onrust en andere risicofactoren, zetten de producenten voorlopig liever in op hun export. Dat meldt Nikkei Asia Review.

Zo moet de Thaise fabriek van Isuzu 30 procent meer commerciële voertuigen uitvoeren. Ze gaan onder andere naar Australië, Europa en naar Saudi Arabië en andere delen van het Midden Oosten. Een ander merk, UD Trucks wil het model Quester op grote schaal gaan produceren. De truck is bedoeld voor opkomende markten en moet dan ook in Latijns Amerika, Afrika en het Midden Oosten worden verkocht.

Mitsubishi Fuso Truck en Bus begon afgelopen jaar al met de export van Fuso-voertuigen vanuit de fabriek in India naar opkomende markten. De productie wordt, speciaal voor de Indonesische markt nog eens opgevoerd. In Indonesië en Thailand overweegt Hino om méér te produceren zodat er ook méér geëxporteerd kan worden.

Als een soort bij-effect hopen de Japanners dat ze door de export nieuwe markten zullen ontdekken, onder andere in Afrika.

Gamechanger: supersnelle bezorging

Zou het niet ideaal zijn als je online bestelling binnen een paar uur thuis wordt bezorgd? Het Indiase Flipkart streeft ernaar. Volgens The Economic Times is het bedrijf aan het onderzoeken welke steden en producten voor zo’n supersnelle service in aanmerking komen.

“We moeten de technologie en de prijzen voor deze service nog ontwikkelen”, zegt Sujeet Kumar, hoofd logistiek bij Flipkart. Kumar wil nog geen datum prikken voor het moment waarop de service voor het eerst aangeboden wordt. The Economic Times verwacht echter dat consumenten in drie of vier steden er over zes maanden, in juli, als eersten gebruik van kunnen maken.

Kumar worstelt nog met het bedrijfsplan. Dat moet immers wel lucratief zijn. Binnen drie tot vier uur afleveren van een bestelling kan peperduur zijn voor de klant.

In tien steden biedt Flipkart al een bestelservice aan die op dezelfde dag bezorgt. Een logistiek team van 12 duizend mensen brengt de bestellingen van de 13 magazijnen naar de klant. “De data die wij hebben is veel rijker dan bijvoorbeeld Google Maps”, zegt Kumar.

Flipkart bestaat sinds 2007: toen duurde het nog een paar dagen voor bestellingen werden afgeleverd. E-commerce is ook in India enorm gegroeid. Nu al bieden de drie grootste bedrijven, Amazon India, Flipkart en Snapdeal bezorging binnen één dag aan. Snellere bezorging kan een gamechanger zijn, denkt The Economic Times.