Zo heurt het op je werk

Houd het oppervlakkig, praat nóóit over seks of religie

Foto iStock

Etiquette ouderwets? Nee, hoor. Netjes eten en weten wanneer je de telefoon moet opnemen kan het verschil maken als je een baan zoekt in crisistijd. Een korte opfriscursus van de kenners, nu het werkende leven weer begint.

Wat doe je met je telefoon?

Yvonne van der Kroft, oprichter van training- en adviesbureau Etiquette à la Carte, vertelt:

“Een krijsende baby als beltoon kan echt niet. Ook mag een telefoon nooit op tafel liggen tijdens een etentje, en het geluid moet uitstaan.”

Van der Kroft merkt dat twintigers het lastiger vinden een oproep te negeren:

“Alleen in noodgevallen onderbreek je een gesprek aan tafel om je telefoon op te nemen. Al het andere kan best even wachten.”

Wat doe je aan de eettafel?

Je handtas aan de stoel hangen. Je telefoon op tafel leggen. Op je lepel met soep blazen. Het zijn alle drie veel gemaakte fouten tijdens formele etentjes. Terwijl het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn, stelt Roel Wolbrink. Hij is de auteur van Businessetiquette 3.0, een boek waarin de gedragsregels nog eens worden uitgelegd.

“In feite staat mijn boek vol met open deuren: de meeste regels ken je best wel. Maar het kan geen kwaad om je af en toe eens af te vragen: in hoeverre volg ik die regels ook?”

UvA-bestuursvoorzitter Louise Gunning vult aan:

“In veel landen geldt de lunch of het diner als een belangrijk moment om elkaar te leren kennen – zonder dat daarbij over zaken wordt gesproken. Nederlanders zijn dat niet zo gewend.”

Haar antwoord hierop was de Tafel van Twaalf: een formele lunch voor tien honoursstudenten van de UvA, zijzelf en een speciale gast. In het verleden was dat bijvoorbeeld oud-Tweede Kamervoorzitter Gerdi Verbeet of Kajsa Ollongren, de locoburgemeester van Amsterdam.

Twitter avatar CarolinevdHeide Caroline Reünie van de Tafel van Twaalf van Louise Gunning @alumni_uva http://t.co/jdgP3O4Wvk

Student Communicatiewetenschap Laure van Ravensberg was vorig jaar uitgenodigd. Ze merkte dat niet iedereen precies wist wat de bedoeling was.

“Kleine dingen werden vergeten, zoals het servet op de schoot leggen. Of de boter werd direct uit het boterbakje gepakt, in plaats van het daarvoor bestemde bordje te gebruiken.”

Waar praat je (niet) over?

Hoewel er aandacht is voor de etiquette gaat de Tafel van Twaalf vooral over leren converseren. Gunning:

“Het is belangrijk dat iedereen aan bod komt in een gesprek, dus het gaat niet alleen om je eigen bijdrage. Als je ook iemand die verlegen is weet te betrekken in het gesprek, heb je het goed gedaan.”

Ook in de workshops van Etiquette à la carte wordt de kunst van het converseren behandeld. Gespreksonderwerpen blijven bij voorkeur wat oppervlakkig en zijn zeker niet controversieel. Van der Kroft:

“Liever geen politiek of religie, sowieso geen seks. Het ligt natuurlijk ook aan het gezelschap, maar als een onderwerp een discussie teweeg kan brengen, kan je het beter vermijden.”

Hoeveel mag je drinken?

Van der Kroft:

“Bij een zakenlunch of –diner is een wijnarrangement niet ongebruikelijk – er mag dus best wat gedronken worden. Maar weet je van jezelf dat je na twee glazen wijn in de lampen hangt, dan is het beter om op water over te stappen.”