Zelfs in Dakar Rally is groen een beetje de mode

Voor het eerst rijdt een volledig elektrische auto mee in rally

Routekaart Dakar Rally
Routekaart Dakar Rally

De 37ste editie van de Dakar Rally, het ruigste en ‘smerigste’ race-evenement ter wereld, heeft dit jaar een primeur op het gebied van duurzaamheid: een volledig elektrisch aangedreven auto. De naam van de bolide: Acciona 100% EcoPowered.

De in Spanje ontwikkelde auto is een van de meest opvallende verschijningen in het bonte deelnemersveld van ruim vijfhonderd motoren, quads, auto’s en vrachtwagens dat zondag van start gaat in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Pleitbezorgers van elektrisch rijden zullen de verrichtingen van Acciona met interesse volgen. Hoe zit het met de actieradius van de auto, toch nog altijd een kwetsbaar element bij elektrische rijden. De Dakar Rally, de zevende op Zuid-Amerikaanse bodem, gaat over negenduizend kilometer. De constructeurs van de Acciona hebben twee jaar hard aan het ontwerp gesleuteld en denken de route helemaal te kunnen voltooien met deze truck.

De Spaanse bestuurder Albert Bosch, avonturier en zakenman, ziet deze rally zelfs als een missie. Hij deed al acht keer mee, hield van de race maar raakte er ook van vervreemd door „een ontwikkeling in zijn bewustwording en betrokkenheid met het milieu”, schrijft hij plechtig op zijn persoonlijke website. Voor zijn gevoel kon hij alleen nog terugkeren in een waarlijk innovatief en duurzaam project.

Duurzaamheid was nooit het sterkste punt van ‘Dakar’. Volgens critici – milieu-activisten en inheemse groeperingen – gaat het racespektakel ten koste van landschap en ecologie. In het verleden, toen de rally nog in Afrika werd verreden, vielen er dodelijke slachtoffers onder de lokale bevolking, naast de fatale ongelukken met coureurs.

Acciona moet de rally door Argentinië, Chili en Bolivia een groen tintje geven. De auto (met een motor van 300 PK) is voorzien een pakket baterijen van 140 kWh. De accu’s zijn gemakkelijk en snel te vervangen als ze leeg zijn. Ook is de auto voorzien van zonnepanelen die extra energie geven.

Opgetuigd met alle accu’s is de auto behoorlijk zwaar: 2.550 kilo. De constructeurs hebben het gewicht enigszins kunnen beperken door het gebruik van chromoly in het chassis dat lichter is dan staal maar 25 procent sterker is.

Na Frankrijk levert Nederland de meeste van de ruim zeshonderd deelnemers. Bekende Nederlandse deelnemers zijn onder anderen de tweelingbroers Tim en Tom Coronel die in een buggy meedoen. De Dakar Rally eindigt op 17 januari in Buenos Aires.