Opinie

Vind maar eens een enthousiaste professionele rioolspecialist

Je kunt in tijden van crisis maar beter iets kunnen waar echt behoefte aan is. Een voordeur openen voor iemand die zijn sleutels kwijt is. Of een wc ontstoppen, ook een klus die niet te lang kan wachten.

Na gedoe met een verbogen kleerhanger en twee keer een fles chemische vloeistof in de pot besloten de vriendin en ik dat het tijd was voor een deskundige, die bij bosjes te vinden waren op het internet.

Er volgden gekmakende gesprekken. Bedrijven die adverteerden met teksten als ‘Wc direct ontstopt’ of ‘Rioolservice spoed!’ kenden hun positie op de markt.

‘Direct’ was in het beste geval drie dagen later en goedkoop waren ze ook niet. Alleen het bedrijf AKC, waarvan ik directeur Henk sprak, wilde direct komen mits we op voorhand akkoord gingen met het weekend-tarief dat begon bij 195 euro en ‘waar het dan eindigt weet je nooit’.

Aldus Henk, die geen enkele moeite deed om de klant te behagen.

Hij ‘flikkerde’ met alle plezier de hoorn op de haak, maar dan bleef het toilet wel tot maandag verstopt - „En daar word je ook schijtziek van” - want dan kwam er geen ‘enthousiaste, professionele rioolspecialist’.

De professionele rioolspecialist stond een half uur later aan de voordeur in de vorm van uit de kluiten gewassen kerel uit Wormerveer in een blauwe overall die zichzelf met een oranje watervaste alleszuiger in de rechterhand voorstelde met de zin ‘driemaal raden wie ik ben’.

Ik: „De professionele rioolspecialist.”

Hij: „De wc-ontstopper.”

De vriendin kwam er ook bij staan en zei dat we niet wisten hoe het allemaal had kunnen gebeuren.

„Iets doorgespoeld, denk ik”, zei de rioolontstopper.

Tegen zoveel Noord-Hollandse nuchterheid konden we niet op.

Hij stak zijn alleszuiger in de pot, we hoorden ‘plop’ en het probleem was opgelost.

„Zo te horen een papierverhaaltje”, zei de wc-ontstopper.

Daarna: „Moet ik ‘m even voor jullie open pulleken, of geloven jullie het wel? Kan wel wat troep geven.”

We geloofden het wel.

Officieel moest hij nu 195 euro vragen, maar omdat hij dat zelf ook wel wat veel vond voor een minuut werk belde hij nog even met directeur Henk, die er ruimhartig 135 van maakte.

Terwijl we de biljetten in zijn hand legden ging zijn mobiel: een verstopte wc in Almere, weer 195 euro en daarna zestig euro korting.

„Gewoon de zuiger erin en klaar”, zei de wc-ontstopper, die ons mede namens Henk nog ‘een heel prettig weekeinde en een gelukkig nieuwjaar’ wenste.