Jij probeert donoren te werven voor leukemiepatiënten

Wat wilde je later worden? Je antwoordde vast nooit: manager donor- en fondsenwerving. Er is een vacature voor.

Bedrijf:

Europdonor in Leiden, ongeveer dertig werknemers.

Opvallend:

Jij helpt leukemiepatiënten aan een stamceltransplantatie.

Wat doe je dan eigenlijk?

Europdonor zorgt ervoor dat leukemiepatiënten die een stamceltransplantatie nodig hebben, een goede stamceldonor krijgen. Die stamcellen zijn afkomstig van donoren uit de hele wereld: hoe meer donoren, hoe groter de kans op een match. Nederlandse donoren zijn alleen tot nu toe nogal ondervertegenwoordigd.

Wat jij gaat doen?

Jij gaat komende tijd het aantal Nederlandse donoren proberen te vervijfvoudigen. Je vervult een leidinggevende functie waarin je campagnes en strategieën bedenkt waarmee je het beste potentiële donoren (en dat is dus eigenlijk iedereen) benadert, informeert en registreert.

Tegelijkertijd zorg je ook voor de fondsen voor deze campagnes en heb je gesprekken met partners zoals het ministerie van VWS en particulieren. Het is een nieuwe functie, dus hoe je dat allemaal gaat aanpakken kun je grotendeels zelf bedenken.

Waarom zoeken ze iemand?

„In de afgelopen twee jaar hebben zich achttienduizend nieuwe donoren aangemeld. De respons op campagnes is goed, er is grote bereidheid te doneren”, zegt directeur Carine Mijnarends. Je aanstaande collega’s lopen nu wel zo’n beetje tegen de grens aan van wat ze kunnen. Zo werd deze nieuwe functie geboren.

Wat voor collega moet je zijn?

Volgens Mijnarends is het handig als je kan balanceren tussen rationaliteit en empathie.

Wat verdient dat?

Minimaal rond de vijfduizend euro bruto per maand.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Hoe beter de campagne is die jij bedenkt, hoe meer donoren, en hoe meer leukemiepatiënten voor wie een stamceltransplantatie mogelijk wordt. Maar wees voorbereid, zegt Mijnarends: „Er is geen marketingafdeling, je moet het echt helemaal zelf doen. Dat is niet voor iedereen geschikt.”