Het geluid van morgen

Twee vrouwen zoeken de hele dag naar muziek voor commercials en stuiten daarbij af en toe op pareltjes.

The Ears’ worden ze genoemd. Titia van Beckum (30) en Dieuwertje Heuvelings (25) zoeken elke dag naar onbekende artiesten die de sound van morgen nu al te pakken hebben. Hun ontdekkingen belanden als soundtrack in commercials, van Duitsland tot Argentinië. Ze verrichten hun speurwerk bij MassiveTalent, de talentafdeling van het Nederlandse muziekbureau MassiveMusic, dat kantoren heeft in Londen, New York, Shanghai, Los Angeles en Amsterdam.

„We hebben twee soorten klanten: merken en artiesten. We contracteren veelbelovende artiesten uit de hele wereld voor het commerciële gebruik van hun muziek. Voor merken zoeken we het juiste geluid. Soms lukt het ons om een nieuwe sound die we zelf supervet vinden naar voren te schuiven”, zegt Van Beckum.

Kijken en luisteren naar hun werk kan op hun website. Een commercial van Audi met het nummer ‘Everything’ van Sean Christopher bijvoorbeeld. Of het liedje ‘Echo’ van Adam Lempel & The Heartbeats, uit een lingeriereclame van C&A.

Niet elke vondst is geschikt voor reclame. Persoonlijke favorieten verzamelen ze op muzieksite 22tracks.com, waar ze hun vondsten elke week delen via de playlist Amsterdam Alternative.

Het grootste deel van hun tijd zoeken Van Beckum en Heuvelings op internet naar nieuwe artiesten. „Dat deden we eerst door losse liedjes te beluisteren op sites als Soundcloud. Nu volgen we zo’n honderd muziekbloggers die verschillende genres in de gaten houden. Om bij te blijven moeten we elke dag wel zo’n veertig nieuwe nummers beluisteren. Ook krijgen we veel muziek opgestuurd en houden we speeddates met muzikanten. Soms zie je al aan de manier waarop een artiest zich presenteert of iemand ‘het heeft’. Als iemand veel aandacht besteedt aan het artwork (platenhoes, website, etc.) dan hoor je dat vaak ook terug in de muziek”, zegt Heuvelings.

Soms maakt een reclameopdracht het verschil in een muzikale carrière. Van Beckum: „Een van onze artiesten belde ons dat hij wilde stoppen met muziek maken. Twee weken later zat hij in een Oost-Europese commercial en kreeg hij zowel inkomsten als fans. Hierdoor kon hij doorgaan met zijn muziek. Dat is waar we het voor doen.”