Wat gek, #piekemamoetblijven werd geen trending topic

Arjen van Veelen bekijkt elke vrijdag waar we ons deze week over opwonden op sociale media. Wat zegt dat over ons? Vandaag: AH-manager Harry Piekema.

Het is bijzonder hoe waardig het Nederlandse volk de klap verwerkt van het vertrek van acteur en supermarktmanager Harry Piekema. Zelfs op de Harry Piekema fanpage (886 likes) worden weinig tranen geplengd om het Albert Heijn-icoon. ‘Echt ergggg’, schreef iemand, maar dat is internettaal voor ‘tja’. #piekemamoetblijven werd niet trending; een Piekema-petitie met twee miljoen likes bleef uit.

Piekema’s vertrek was dus geen bommetje.

Vreemd is dat, of hoopgevend. Als je Nederlanders een traditie afpakt, dan trekken ze gewoonlijk hun pistool. En Piekema was tien jaar lang in 153 verschillende commercials continue op tv! Piekema was bovendien een oer-Hollandse blozende kaaskop. Kopstuk van Ik Hou Van Holland-sentiment. Is de kaaskop in 2015 soms uit de tijd? Verkoopt ‘Hollands’ niet meer? Er was even internetroering toen acteur Achmed Akkabi – die knecht Rachid speelt in de Appie-reclame – aankondigde dat hij Piekema zou opvolgen. Een twittergrap, maar het zou terecht zijn als Rachid opklimt tot chef, vooral ook omdat je in (randstedelijke) Appie’s meer Rachids dan Harry’s aantreft; en trouwens vooral veel zestienjarige Fatima’s. Ja, Fatima als nieuwe Piekema.

Of is Piekema ‘uit’ omdat hij man is? We leven tenslotte in het tijdperk van het einde van de man, de vrouwenbeweging straalt weer. De witte man van 50+ is af. Maar Piekema was niet direct mannelijk. Dat altijd gul ontblote gebit. Die wenkbrauwen naïef blij omhoog als een wuppie. Een vleesgeworden asjemenou; als man ongevaarlijk.

Piekema stopt omdat hij weer Hoge Kunst wil maken en vrij wil zijn. Theater, poëzie. Kunstenaars moesten het afgelopen decennium commercieel worden, entrepeneurship enzo. Piekema schoot daarin door. En nu terug naar de bron. Mooi! Maar moeilijk. Zoals Martin van Waardenberg nooit meer Hamlet zou kunnen spelen zonder dat iemand ‘Gamma!’ roept, zo kan Piekema alleen nog poëzie voordragen in angstige afwachting van de eikel die ‘hamburgers met korting, o, o, o’ inzet. Dat is de woekerrente voor de verhuur van je ziel.

Deze week deed Piekema een vraag- en antwoordsessie op Facebookpagina van Albert Heijn. Hij onthulde onder meer dat hij al naar de Appie ging nog voor hij die commercials deed. „Ik ben en blijf Appie-fan.” Verder checkt hij regelmatig de Appie-app: „Ik vind er altijd een lekker gerecht.” Nog helemaal in zijn rol. Method acting, heet dat.

Piekema was al een Piekema voor hij Piekema werd. Op zijn grafsteen komt ‘hamsteren!’. Maar ik denk dat we hem zullen vergeten omdat hij zo extreem gewoon en onberispelijk was. Viel niet te parodiëren. Nooit een cultfiguur.

Logisch, een supermarkt heeft een brede doelgroep en wil geen extremen. Maar het kan anders. Vorig jaar werd een Duitse reclame voor supermarkt Edeka een wereldwijde YouTube-hit. In de commercial ‘Supergeil’ zie je de Duitse cult-acteur Friedrich Liechtenstein – pak, baard, zonnebril – spreekzingen op elektropop. Hij baadt in melk en is omringd door aanminnige vrouwen. De Duitse Piekema somt het assortiment op en noemt alles ‘supergeil’.

Beetje fout, groot succes.