Wat Facebook écht van je weet

Eind deze maand veranderen de gebruikersvoorwaarden van Facebook, sociaal netwerk en reclameplatform. Hoog tijd om er eens in detail naar te kijken.

Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook. Op 30 januari gaan de nieuwe voorwaarden van het bedrijf in.
Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook. Op 30 januari gaan de nieuwe voorwaarden van het bedrijf in. Foto Bloomberg

Als je eind deze maand inlogt op Facebook, ga je automatisch akkoord met de nieuwe gebruikersvoorwaarden. Een onderdeel daarvan is het ‘gegevensbeleid’, hoe Facebook omgaat met wat het van je weet. Het beleid is aangepast en flink ingekort en gaat 30 januari in.

Waarom doet het bedrijf dit? Zelf zegt Facebook: zo begrijpen onze 1,3 miljard gebruikers het beter. En ook: ja, we verzamelen veel informatie, maar iedereen heeft er baat bij als we mensen nog relevantere advertenties kunnen voorschotelen.

Hoog tijd om er eens in detail naar te kijken. Wat betekenen die nieuwe voorwaarden nu precies als je een Facebook-account hebt?

Het beleid van Facebook is op te splitsen in twee onderdelen: wat het bedrijf van je weet en wat ze daarmee mogen doen. Voorbeeld: je post ‘Dagje Groningen met Janneke’. Dan weet Facebook dat je daar (geweest) bent, met wie, met wat voor telefoon, en nog veel meer.

Met die informatie kan Facebook iets doen: alle niet-identificeerbare informatie delen met bedrijven. Dus bijvoorbeeld: een 27-jarige vrouw uit Apeldoorn met een iPhone 5 die bij een reisbureau werkt en Wie is de Mol? leuk vindt, loopt door het centrum van Groningen met haar vriendin Janneke.

Resultaat op je Facebookpagina: een advertentie voor starterswoningen in Apeldoorn, daaronder een voor een vrouwenkledingwinkel in Groningen.

We herschreven de voorwaarden om uit te lichten wat het vanaf 30 januari betekent als je Facebook gebruikt.