Verkoop nieuwe auto’s loopt 6,9 procent terug

Het aantal verkochte nieuwe auto’s is vorig jaar gedaald, tot 387.835. In Nederland rijden nu bijna 8,2 miljoen auto’s.

Sinds 1969 is het slechts vier keer voorgekomen dat er in een jaar tijd in Nederland minder dan 400.000 auto’s werden verkocht.

Vorig jaar was één van die jaren. Er werden 387.835 nieuwe auto’s verkocht, zo blijkt uit cijfers die de brancheorganisaties Bovag, RAI (Rijwiel en Automobiel Industrie) Vereniging en RDC, Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, gisteren bekendmaakten.

De verkoop bleef in 2014 met 6,9 procent achter bij die van 2013. Volgens Aumacon, het Leidse kenniscentrum voor de autobranche, gaat 2014 de boeken in als het op één na slechtste verkoopjaar sinds 1969. Het allerslechtste jaar voor de Nederlandse autoverkoop was 2009, toen 387.699 nieuwe auto’s werden afgeleverd.

Net als vorig jaar werd de afname van de verkoop gedempt door een kleine eindspurt in de laatste maand van het jaar. Dat kwam vooral door de groeiende vraag naar compacte, zuinige auto’s, als gevolg van verhogingen in de aanschafbelasting bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) per 1 januari 2015.

De afgelopen tien jaar werden in Nederland per jaar gemiddeld 478.000 auto’s verkocht. In de jaren negentig lagen de verkoopcijfers nog veel hoger – toen schommelden die steevast rond de 600.000, met als hoogtepunt 611.766 in 1999.

Voor 2015 verwachten Bovag en RAI Vereniging een lichte groei tot zo'n 400.000 nieuwe auto’s. Aumacon denkt dat er dit jaar 390.000 auto’s worden gekocht. Vooral in de laatste maanden van het jaar wordt een toeloop vanuit de zakelijke markt verwacht, wegens de wijzigingen voor de fiscale bijtelling die per 1 januari 2016 van kracht worden.

Liever een tweedehands auto

Volgens de brancheorganisaties is 2014 een moeizaam jaar geweest, waarin niet is geprofiteerd van een lichte toename van het consumentenvertrouwen. Het Economisch Bureau van ING constateerde onlangs dat consumenten doorrijden in hun huidige auto of kiezen voor een tweedehands exemplaar. Volgens analisten van ABN Amro geven huishoudens hun geld liever uit aan een verbouwing van hun huis of een aflossing van de hypotheek dan aan een nieuwe auto.

De Nederlandse autodealers en -garages hebben het al jaren moeilijk. Niet alleen kopen particulieren minder auto’s – zij besteden ook minder aan het onderhoud van hun bolides. In 2013 gaven zij hieraan gemiddeld 526 euro uit; in 2012 was dat nog 544 euro, zo blijkt uit cijfers van de Bovag.

Ondanks de tegenvallende verkopen is het totale wagenpark in Nederland vorig jaar gegroeid naar recordhoogte met bijna 8,2 miljoen personenauto’s.