Verdwaasd rondkijken bij start Tino Sehgal in Stedelijk Museum

Zomaar een zaal in de vaste collectieopstelling van het Stedelijk Museum binnenlopen, opkijken waarom er geen enkel schilderij aan de witte muren hangt en verbaasd naar de grond staren naar de traag voortbewegende vrouw op de vloer. Doorlopen, omdraaien, toch even kijken. En op zoek naar het minuscule bordje op de muur: Instead of allowing some thing to rise up to your face dancing bruce and dan and other things van Tino Sehgal uit 2000, staat erop te lezen.

Voor argeloze bezoekers was de start van een jaar lang ‘situaties in het museum’, die de Duits-Britse kunstenaar Tino Sehgal er in 2015 creëert, een moment van verdwazing. Live-ontmoetingen tussen kunstwerk en publiek zijn het. Om 10 uur in de ochtend van Nieuwsjaarsdag was er opvallend veel publiek. Sehgal danste de eerste anderhalf uur zelf. „Ik zag veel galeriehouders en mensen uit de kunstwereld”, vertelt conservator Martijn van Nieuwenhuyzen. De rest van de dag stonden soms twintig mensen, soms drie te kijken. „Precies zoals het werk organisch in het museumbezoek moet passen.”

Op sociale media zijn wel berichten te vinden, maar een hype is Sehgal nog niet. Van Nieuwenhuyzen: „Anders dan bij tentoonstellingen sturen wij hier ook niets in, nemen we geen initiatief. Het gaat er juist om dat het vanzelf gebeurt.”