Sleutelfiguur Reaal vertrekt middenin verkoopproces

Vertrokken topman Reaal

Topman van Reaal kwam van ASR, dat nu in beeld is als koper van verzekeringstak SNS Reaal.

Middenin het verkoopproces legt een van de topmannen van bank-verzekeraar SNS Reaal zijn functie neer. Woensdag maakte het bedrijf bekend dat Marcel van der Meulen, directievoorzitter van Reaal, de dag erop terugtrad. Die stap kwam totaal onverwacht. Hij was net zes maanden in functie.

Reaal is het schade- en levensverzekeringsbedrijf van SNS Reaal. Samen met onder meer Zwitserleven en vermogensbeheerder Actiam vormen ze de kern van de verzekeringsactiviteiten van SNS Reaal. Zowel die verzekeringspoot als de bankendivisie van SNS Reaal staan in de verkoop.

SNS Reaal werd begin 2013 genationaliseerd, nadat het vastgoedonderdeel van het bedrijf in problemen was gekomen en SNS Reaal in zijn geheel dreigde omver te trekken. De Staat stak destijds 3,7 miljard in de bank-verzekeraar om die te redden.

Nu wil de staat SNS Reaal weer verkopen. De bankentak gaat waarschijnlijk dit jaar terug naar de beurs. De verzekeringsdivisie, waar Van der Meulen een sleutelfiguur was (hij zat tevens in het bestuur van het algehele verzekeringsbedrijf, inmiddels omgedoopt tot Vivat) wordt mogelijk verkocht aan ASR, dat ook nog in handen van de Staat is. SNS Reaal hoopt dat de verkoop deze zomer rondkomt.

De toedracht van Van der Meulens vertrek is onduidelijk. SNS schrijft in een persbericht dat hij zijn functie neerlegt om „persoonlijke redenen”. Een woordvoerder zegt verder geen details te kunnen geven. SNS benadrukt dat Van der Meulen zijn „eigen afwegingen” heeft gemaakt. De stap zou in harmonie genomen zijn.

Van der Meulen trad op 1 juli aan als directievoorzitter van Reaal en als bestuurslid van Vivat. Dat gebeurde in het kader van een ingrijpende wijziging van de toplaag van zowel de banken- als de verzekeringstak. De hervorming van de topstructuur moest de weg vrij maken voor de splitsing.

Nieuw logo

Een van zijn belangrijkste taken was het mede leidingeven van het verkoopproces van de verzekeringstak. Kort na zijn aantreden zei hij nog tegen verzekeringsvakblad AM dat hij „graag leiding gaf aan grote veranderingen. Er wordt veel energie gestoken in het verkoopproces”.

Een van de eerste dingen die gebeurden na zijn aantreden was dat er een nieuw logo kwam: een zon (die overigens veel weg had van het oude logo) die „vernieuwing” en „veerkracht” moest uitstralen. Het oude merk was immers beschadigd.

Ook ging Reaal een aantal verzekeringen rechtstreeks, zonder dure intermediairs, verkopen. De premies voor sommige schadeverzekeringen die verlieslatend waren, werden verhoogd. Bij alles werd „op de kleintjes gelet”, aldus Van der Meulen in AM.

Hij kwam van concurrent ASR, na een sabbatical van ongeveer een jaar waarin hij onder meer een opleiding coaching en leiderschap volgde op het Insead in Parijs, bij ‘managementgoeroe’ Manfred Kets de Vries. Bij ASR had hij tien jaar gewerkt, in verschillende directiefuncties, op het laatst zat in de directieraad, de laag onder de raad van bestuur.

Verkoopproces

Van der Meulen vertrok destijds op eigen initiatief, meldde ASR. Zijn overstap naar Reaal betekende een mooie promotie. Datzelfde ASR is nu dus in beeld als overnamepartij voor de verzekeringstak van SNS Reaal, inclusief Van der Meulens divisie. Voor hem kwam daardoor het scenario in beeld dat hij straks mogelijk terug zou keren naar zijn oude baas.

Een woordvoerder zei over de timing: „Het is zijn eigen afweging. SNS Reaal kan die alleen maar respecteren”. Topman Gerard van Olphen bedankt hem in het persbericht „voor de bijdrage die hij heeft geleverd aan Vivat in het algemeen en Reaal in het bijzonder”.

Volgens de woordvoerder verloopt het verkoopproces verder nog altijd „volgens plan”. Het helpt daarbij mogelijk dat Van der Meulen in elk geval nog een paar maanden aanblijft, om een aantal „lopende projecten” af te ronden. Een daarvan is de verkoop, zegt de woordvoerder.