Iets sneller een parkeerplek in Amsterdam

De afgelopen twee jaar is de parkeerdrukte iets afgenomen in Amsterdam. Steeds meer vergunninghouders kunnen hun auto in parkeergarages kwijt.

Lang zoeken naar een parkeerplek in Amsterdam moet binnen anderhalf jaar verleden tijd zijn, net als het jarenlang wachten op een parkeervergunning. Dat wil de gemeente bereiken met het Parkeerplan dat in 2012 werd opgesteld. Uit een tussenrapportage blijkt dat het plan op schema ligt en effect heeft.

Sinds 2013 zijn er 900 parkeerplekken, verdeeld over acht garages, beschikbaar gekomen voor vergunninghouders en die worden steeds vaker gebruikt. En dat zorgt weer voor minder parkeerdrukte op straat, zo blijkt uit de Parkeerbarometer. Vergunninghouders geven aan dat zij sneller een parkeerplek hebben in garages en andere automobilisten hoeven rondom parkeergarages minder lang te zoeken naar een parkeerplek.

Dat de parkeerproblemen zo omvangrijk zijn in Amsterdam is opmerkelijk. Amsterdammers hebben relatief weinig auto’s vergeleken met inwoners van andere grote steden. In die steden zijn echter veel parkeerplekken voor bewoners inpandig, of ondergronds. Daar is in veel stadsdelen geen rekening mee gehouden.

En dat zorgt voor parkeerproblemen op straat. In grote delen van de Jordaan, de Pijp, de grachtengordel en Oud-West zijn ’s avonds alle parkeerplekken bezet. Bewoners zoeken bij thuiskomst van werk gemiddeld twaalf minuten naar een plek, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau O+S. Het zoeken leidt tot bijna 50.000 onnodige autokilometers per dag en een hoop irritatie.

Door de maatregelen van de afgelopen twee jaar zijn de wachtlijsten voor parkeervergunningen geslonken, al zijn deze nog steeds omvangrijk. Als een inwoner van de Jordaan zich vandaag inschrijft op de wachtlijst voor een parkeervergunning, krijgt hij of zij drie jaar later een vergunning in de bus. Twee jaar geleden was dat nog vierenhalf jaar. In de drie jaar dat de Jordanees op zijn vergunning moet wachten, moet hij dagelijks op en neer pendelen tussen zijn woning en zijn auto op een parkeerplek in Nieuw-West om naar zijn werk te komen.

En hij is niet de enige. In Amsterdam staan op dit moment ruim 4.600 mensen op de wachtlijst voor een parkeervergunning met een gemiddelde wachttijd van zo’n twee jaar. In 2012 waren dat er bijna 5.800.

Om de komende jaren de parkeerdruk verder te verlichten, worden meer garages opengesteld voor vergunninghouders. Ook worden er nieuwe gebouwd. De eerste plekken voor vergunninghouders in nieuwbouwgarages Boerenwetering, Rokin, Vijzelgracht en Singelgracht zijn in de loop van 2017 klaar.