Hoe de sportschool rijk wordt van jouw ‘goede voornemens’

Young women exercising with dumbbells --- Image by © BUCK Studio/Corbis

Uitgebuikt van Kerst? Brak van Oud en Nieuw? Dan neem je je vast voor dit jaar echt - nee maar nu écht - fitter te worden. Op naar de sportschool!

Dat vinden ze fijn daar, schrijf je maar in. Zolang je maar niet komt opdagen. Dat is namelijk het zakelijk model van de budgetsportscholen: het product zijn dat iedereen koopt, maar niemand gebruikt.

Sportschoolketens hebben ongeveer tien keer zoveel leden nodig als hun faciliteiten daadwerkelijk aan kunnen. Zou ieder lid ook echt wekelijks komen, dan lopen fitnesscentra binnen no-time over van de duizenden crosstrainende, bandlopende en gewichtheffende mensen. Nee, sportscholen leven van slapende leden. Maar hoe trek je het publiek aan dat zich wel opgeeft, maar niet daadwerkelijk gaat sporten?

Zwetende halfgoden

De casual sportschoolganger werd geboren toen sportscholen er uit gingen zien als comfortabele koffiezaken en hotellobby’s waar je toevallig ook kan sporten. Dat oogt een stuk minder intimiderend dan een ruimte vol afgetrainde, zwetende halfgoden (wel eens gekeken waar de gewichtenhoek in je sportschool zit? Juist, niet bij de ingang, dat schrikt af). De gehele budgetsportschool is ontworpen om jou een eenvoudig, beschikbaar en veilig gevoel te geven als je je abonnement afsluit.

Niet alleen de illusie van comfort haalt ons over. Het fitnessabonnement vormt een uitzondering op onze normale hekel aan langlopende contracten. Mensen houden van dat idee van hun nieuwe, sportieve ik. De sportschoolconsument overtuigt zichzelf dat ie nu, met een abonnement, absoluut zal gaan. En ga je niet, och, dan was je abonnement gelukkig maar een paar tientjes per maand.

Onsportieve voorwaarden

Voor wie tussen de kieren van deze consumer psychology dreigt te vallen en in de loop van februari toch onder zijn contract uit wil of een blessure heeft opgelopen, heeft de sportschool ook iets bedacht. Uit onderzoek van de consumentenbond blijkt dat sportscholen er door hun hopelijk-kom-je-niet-al-te-vaak-businessmodel en het groeiende aanbod maar stagnerende vraag, een paar onsportieve voorwaarden op nahouden. Vooral de steeds populairder wordende budgetketens:

Zo zijn sportscholen die lid zijn van branchevereniging Fit!Vak verplicht om naast jaarabonnementen ook kwartaalabonnementen aan te bieden. Om de mogelijkheid te bieden je abonnement te ‘bevriezen’als je bijvoorbeeld lang ziek bent. Ook moeten de leden - van de 1.600 sportscholen zijn er 930 aangesloten bij Fit!Vak - soepel omgaan met leden die hun abonnement opzeggen wegens verhuizing of een blessure.

Alleen: in de praktijk worden deze regels vaak niet gehanteerd. Vooral de grote fitnessketens nemen het niet zo nauw met deze branchevoorwaarden. Zo zorgen ze ervoor dat je nog wat extra maandjes blijft hangen (lees: blijft betalen).

Maar, als je je deze week tijdens het fitnessen stoort aan mensen die je voor 1 januari nooit eerder zag, bedenk dan dat zij jouw abonnement subsidiëren. En dat ze zo weer weg zijn.