Alles leggen we vast. Dat is voor iedereen het beste

Facebook heeft de introductie van nieuwe privacyvoorwaarden een maand uitgesteld. Niet iedereen heeft genoeg tijd gehad om erover na te denken, zegt het bedrijf. Moet dat dan? Oordeel zelf, dit staat erin.

Illustratie Tomas Schats

Als je eind deze maand inlogt op Facebook, ga je automatisch akkoord met de nieuwe gebruikersvoorwaarden. Een onderdeel daarvan is het ‘gegevensbeleid’: hoe Facebook omgaat met wat het van je weet. Het beleid is aangepast en flink ingekort en zou gisteren ingaan. Omdat volgens Facebook niet elke gebruiker genoeg tijd heeft gekregen om de nieuwe voorwaarden op zich in te laten werken, gelden ze nu vanaf 30 januari.

Waarom komt het bedrijf met de nieuwe voorwaarden? Zelf zegt Facebook: zo begrijpen onze 1,3 miljard gebruikers het beter. En ook: ja, we verzamelen veel informatie, maar iedereen heeft er baat bij als we je nog relevantere advertenties kunnen voorschotelen.

Hoog tijd om er eens in detail naar te kijken. Wat betekenen die nieuwe voorwaarden nu precies als je een Facebook-account hebt?

Het beleid van Facebook is op te splitsen in twee onderdelen: wat het bedrijf van je weet en wat het daarmee mag doen. Voorbeeld: je post ‘Dagje Groningen met Janneke’. Dan weet Facebook dat je daar (geweest) bent, met wie, met wat voor telefoon, en nog veel meer.

Met die informatie kan Facebook iets doen: alle niet-identificeerbare informatie delen met bedrijven. Dus bijvoorbeeld: een 27-jarige vrouw uit Apeldoorn met een iPhone 5 die bij een reisbureau werkt en Wie is de Mol? leuk vindt, loopt door het centrum van Groningen met haar vriendin Janneke. Resultaat op je Facebookpagina: een advertentie voor starterswoningen in Apeldoorn, daaronder een voor een vrouwenkledingwinkel in Groningen.

We herschreven de voorwaarden in zo leesbaar mogelijk Nederlands om uit te lichten wat het straks betekent als je Facebook gebruikt.