Autoverkoop zakte in 2014 verder weg

Foto ANP / Guus Schoonewille

De verkoop van nieuwe auto’s in Nederland is in 2014 met 6,9 procent gedaald tot 387.835 stuks. Dat hebben de brancheorganisaties Bovag, RAI Vereniging en RDC, Centraal Bureau Mobiliteit Informatie vandaag bekendgemaakt.

Net als vorig jaar werd de afname gedempt door een kleine eindspurt in de laatste maand van het jaar. Dat kwam vooral door de groeiende vraag naar compacte, zuinige auto’s, als gevolg van verhogingen in de aanschafbelasting BPM per 1 januari 2015.

Ondanks de voorzichtige rally in de laatste maand gaat 2014 de boeken in als het op één na slechtste verkoopjaar sinds 1969, zo meldde kennisbureau Aumacon. Alleen in 2009 was de kooplust nog kleiner.

Voor 2015 verwachten BOVAG en RAI Vereniging een lichte groei tot 400.000 nieuwe auto’s. Vooral in de laatste maanden van het jaar wordt een toeloop vanuit de zakelijke markt verwacht, vanwege de wijzigingen voor de fiscale bijtelling vanaf 1 januari 2016. Aumacon denkt dat er volgend jaar 390.000 auto’s aan de man worden gebracht.

Volgens de brancheorganisaties is 2014 een moeizaam jaar geweest, waarin niet is geprofiteerd van het licht toenemende consumentenvertrouwen. Ondanks de tegenvallende verkopen is het totale wagenpark in Nederland gegroeid naar recordhoogte met bijna 8,2 miljoen personenauto’s.

Volkswagen was wederom het populairste merk. De Duitse automaker had een marktaandeel van 11 procent. Peugeot volgde met een marktaandeel van 9,5 procent. Renault (krap 8 procent) completeerde de top 3.

De best verkochte modellen waren de Volkswagen Golf, Renault Clio en Peugeot 308. (ANP)

Lees ook op NRCQ: Waarom gaat het zo slecht met de Nederlandse autodealers?