Yes! Een nieuwe iPad – dus koop de vorige

Het is een teken aan de wand dat de bespreking van de nieuwe iPad zo lang op zich laat wachten. In 2010 lagen we nog voor deze gadget in de rij, nu is het de zoveelste tablet-pc die in de winkel ligt – al sinds oktober.

De tabletmarkt groeit niet meer zo spectaculair nu iedereen die zo’n ding overwoog te kopen, ’m ook in huis heeft. De iPad Air 2 (499 euro voor het 16 GB-model) zorgt niet voor opschudding. Daarvoor was de vorige iPad Air al te goed: een vederlichte computer met apps om het gros van je werk te doen en een goed 9,7 inch scherm om video’s te kijken of te gamen.

De iPad Air 2 is lichter (437 gram) en dunner (6,1 millimeter) en heeft een vingerafdrukscanner. Van de vernieuwde A8x processor zul je pas iets merken als je een oudere iPad gewend bent of video bewerkt.

Het is een prachtige tablet pc, daar niet van. Maar upgraden vanaf een iPad Air heeft geen zin, tenzij je per se de betere camera wilt. Die vorige Air houdt het langer uit op een volle accu en is (aanrader!) nog te koop voor honderd euro minder. Dat advies geldt ook voor de iPad Mini 3 die amper geüpgraded werd: koop liever de afgeprijsde iPad Mini 2, zolang de voorraad strekt.

Het leek voor deze bespreking handig te wachten tot Googles iPad-concurrent, de Nexus 9, uitkwam. Het scherm van de Nexus 9 (399 euro voor het 16 GB-model) is iets kleiner en heeft een 4:3 formaat, net als de iPad. Dat werkt prettig bij browsen en tekstverwerken.

Android 5 (Lollipop) is ook een vooruitgang: nieuwe vormgeving, overzichtelijker notificaties en ondersteuning voor meerdere gebruikers – handig als je de tablet uitleent binnen het gezin.

De Nexus 9, gebouwd door HTC, zou het neusje van de Google-zalm moeten zijn, maar heeft wel last van backlight bleeding: een slordig kiertje wit licht bij de schermrand. Dat verwacht je niet bij een apparaat uit deze prijsklasse.

Met de Nexus ernaast blijkt weer hoe goed de iPad in elkaar zit, ook wat software betreft. Het aanbod van tablet-apps is voor iOS nog altijd beter, met name in de professionele hoek. Vier jaar na de introductie heeft de iPad zichzelf nog altijd als voornaamste concurrent. Er worden meer Android-tablets verkocht, maar dat zijn niet zulke productiviteitsmachines. Ook tablet pc’s op Windows kunnen niet tippen aan Apples app-aanbod. Saai, maar het is niet anders.