Prosecco wint het van champagne

De verkoop van ‘echte’ Franse champagne loopt terug, de markt voor bubbelwijnen wordt juist groter.

Voor vanavond een paar flessen Moët & Chandon koud staan? Of Veuve Clicquot? Waarschijnlijk niet. In Nederland zijn we niet zo van de Champagne. We drinken liever prosecco. Of cava.

Huwelijken, oud en nieuw – champagne is traditioneel een drank die wordt gedronken als er iets te vieren valt. Niet in de laatste plaats vanwege de prijs: een goedkope fles kost toch al snel 20 euro, en een duurdere het twee- of drievoudige. Een heel exclusieve fles kan duizenden euro’s kosten.

Met het uitbreken van de financiële crisis is de vraag naar de luxe drank, die in de gelijknamige Franse streek wordt geproduceerd, ingezakt. Sinds 2007 is de verkoop van champagne met 10 procent gedaald, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Comité Interprofessionnel du vin de Champagne (CIVC).

Niet alleen in Frankrijk – goed voor ruim de helft van de totale afzet – liep de vraag terug. Ook in het Verenigd Koninkrijk (nummer 2) en de Verenigde Staten (nummer 3), was lang minder behoefte aan Franse bubbels. Met als dieptepunt 2009: toen werden wereldwijd 30 miljoen flessen minder verkocht. In Nederland is de verkoop sinds 2007 gehalveerd. Alleen in de aanloop naar de feestdagen is er nog een opleving.

Niet dat er minder bubbels worden gedronken. De afgelopen tien jaar nam de consumptie van mousserende wijnen wereldwijd juist met zo’n 30 procent toe, blijkt recente cijfers van de OIV, een internationale brancheorganisatie voor de wijnindustrie.

Er worden vooral ándere (lees goedkopere, minder complexe) bubbels gedronken. Met als absolute koploper: prosecco. In de VS steeg de verkoop van de Italiaanse wijn dit jaar zelfs met 32 procent, schrijft The Wall Street Journal. Maar ook de eveneens Italiaanse Asti Spumantes, de Spaanse cava’s en Duitse sekts doen het goed.

In Nederland is het niet veel anders. Alleen al in de supermarkten steeg de verkoop van Italiaanse bubbels de afgelopen vijf jaar met bijna 150 procent. Al die alternatieven voor champagne hebben namelijk één groot voordeel ten opzichte van het echte werk: ze zijn niet zo afhankelijk van Oud en Nieuw.

Drinkt er dan helemaal niemand meer champagne? Zeker wel. Met name buiten Europa worden de Moët & Chandons en de Veuve Clicquots juist populairder. In China steeg de verkoop in 2012 nog met 52 procent naar 2 miljoen flessen. Maar ook in Japan, Australië en zelfs in het Verenigd Koninkrijk is de verkoop dit jaar aangetrokken.

Dat is maar goed ook, schrijft het Comité de Champagne in zijn jaarrapport. Want op herstel van de eigen markt rekent het voorlopig niet. Komt door die kwakkelende, Franse economie. 2015 belooft niet veel beter te worden. In Champagne weten ze: zonder geld geen reden voor bubbels. Echte dan.