“Noord-Korea heeft het niet gedaan”

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

En nóg is het verhaal over de Sony en de cyberinbraak niet uit. Want heeft Noord-Korea het wel gedaan? The Economist vraagt zich af of de Amerikanen niet wat te snel oordelen.

De code die de hackers gebruikten kan namelijk ook (deel van) een oude code zijn. Soms zetten hackers hun eerder gebruikte codes online, zodat anderen ze weer kunnen kopiëren. En cybercriminelen gebruiken vaak internetadressen van andere hackers om hun eigen sporen te wissen.

Er zijn meer tekenen dat de Amerikanen de cyberinbraak verkeerd geïnterpreteerd hebben. Werd er in de eerste email van de hackers, die zichzelf de ‘Guardians of Peace’ noemen, niet gevraagd om geld? De film The Interview werd niet eens genoemd, volgens The Economist. De link met Noord-Korea werd pas gelegd toen journalisten erover begonnen.

Volgens Marc Rogers van het internetbeveiligingsbedrijf CloudFlare, kenden de aanvallers het systeem van Sony bijzonder goed. De emails van de hackers leken geschreven te zijn “door iemand die net deed alsof hij slecht was in Engels”. Rogers denkt dat een ontevreden (ex-)medewerker van Sony achter de aanval zit.

De vraag is natuurlijk of de Amerikanen -als dit waar is- hun excuses zullen aanbieden aan Noord-Korea.

India daagt China uit

Van alle voornemens die de Indiase premier Narendra Modi heeft voor het nieuwe jaar, is er één het allerbelangrijkst. India moet en zal China de loef afsteken als producent van de wereld. De Financial Times vraagt zich af of dat gaat lukken.

India’s maakindustrie is namelijk maar half zo groot als die van China. De fabrieken maken maar 15 procent uit van het bruto nationaal product. Anders dan China heeft India de afgelopen jaren maar matig weten te profiteren van goedkope arbeid, schrijft het FT.

Waar India wél goed in is: high tech productie. Lokale fabrieken doen niet onder voor de productiehallen van Ford en Hyundai. Robots zetten de auto’s in elkaar en internationale automerken zien India als een belangrijke hub voor hun productie.

Arbeidsintensieve industrieën zoals kleding en elektronica doen het minder goed. Dat is alarmerend in een land dat tot 2030 maar liefst 12 miljoen nieuwe banen per jaar nodig heeft.

Made in India is vooralsnog dus niet zo voor de hand liggend als premier Modi zou willen. “Als alles gezegd en gedaan is, is er meer gezegd dan gedaan”, aldus een voormalig minister.

De Chinese toerist: zegen of vloek?

Chinezen hebben wel de cash, maar niet de manieren, kopt de South China Morning Post. De Chinese middenklasse kan het zich tegenwoordig veroorloven om naar het buitenland te reizen.

In november vertrokken meer dan 100 miljoen Chinezen op een buitenlandse vakantie. Dat was een record. Dit jaar reisden in totaal 98,2 miljoen Chinezen naar het buitenland. Verreweg de meesten (84,4) gingen naar Aziatische bestemmingen, waaronder ook de Chinese gebieden Hongkong en Macau. Daarna was Europa het meest populair: 3,4 miljoen mensen bezochten het continent. Op de derde plaats staat Afrika, met 2,7 miljoen Chinese toeristen.

Chinezen geven ook veel uit als ze op vakantie zijn. In totaal gaven toeristen uit China 128,6 miljard dollar (105,72 miljard euro) uit. Daarna komen de Amerikanen met 104,7 miljard dollar (86,07 miljard euro) en Duitsers met 91,4 miljard dollar (75,14 miljard euro).

De landen die ze bezoeken zijn blij met de toestroom, maar misschien ook wat ongerust. Want flexibiliteit en begrip voor andere culturen lijkt de toeristen vreemd.

Een Chinese jongen van 15 bekladde vorig jaar bijvoorbeeld een beeld in een 3.500 jaar oude Egyptische tempel met graffiti. De SCMP noemt ook het voorbeeld van toeristen die voor duizenden euro’s aan horloges kopen, maar in de bosjes plassen omdat ze de publieke toiletten te duur vinden. Recent nog misdroegen verschillende toeristen zich in het vliegtuig.

Zelfs president Xi Jinping, op bezoek op de Malediven, spoorde zijn landgenoten aan om manieren te leren. Laat geen waterflessen slingeren, blijf van het koraal af en eet lokale vis in plaats van instant noodles.

Het heeft weinig geholpen, zegt Jenny Wang, een reisagent naar de Malediven. “De goeden zijn goed, en de slechten zijn niet veranderd.” Wat voor haar en haar collega’s misschien nog het ergste is: Chinezen geven geen fooi.