Nederland is ‘banale knallen’ zat en kiest voor kleurrijk siervuurwerk

Een klant loopt met vuurwerk over straat. Siervuurwerk krijgt dit jaar de voorkeur en knalvuurwerk lijkt op zijn retour. Foto ANP / Lex van Lieshout

Nederlanders gaan dit jaar massaal het nieuwe jaar in met siervuurwerk. Knalvuurwerk is daarentegen op zijn retour, zo stelt voorzitter Leo Groeneveld van de branchevereniging Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN). Van de 65 miljoen euro die dit jaar aan vuurwerk werd uitgegeven, werd slechts 5 procent gespendeerd aan knalvuurwerk.

De tanende populariteit van rotjes en andere knallers houdt volgens Groeneveld nauw verband met de nieuwe afsteektijden. Waar tot vorig jaar al vanaf 10.00 uur vuurwerk mocht worden afgestoken, mogen de lonten dit jaar pas om 18.00 uur in brand. Maar ook voorgaande jaren daalde de verkoop van knalvuurwerk al.

Pasteltinten winnen het van harde knallen

Volgens Groeneveld bestond zo’n 25 jaar geleden nog zo’n 60 procent van alle verkochte vuurwerk uit knallers. Maar omdat siervuurwerk sindsdien zo veel mooier is geworden, neemt de verkoop van pijlen en potten toe. Nederland lijkt het “banale knallen” een beetje zat, zo stelt de voorzitter van de vuurwerkbranchevereniging tegen ANP.

Hij zegt daarover:

“Het siervuurwerkontwikkelt zich nog steeds sterk. Vroeger had je alleen groen en rood en wit, maar nu zie je bijvoorbeeld ook pasteltinten en de populaire combinatie van blauw en goud.”

Met een omzet van 65 miljoen euro ligt de verkoop van vuurwerk ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar. Aanvankelijk kwam de verkoop maar moeizaam op gang, maar in de laatste dagen van het jaar gingen Nederlanders alsnog richting de vuurwerkhandelaar.

Lees ook op NRC Q “Vuurwerk-o-nomics”.