Champagne? Nee, doe ons straks maar cava, of prosecco. Of sekt

A closeup of some champagne bubbles rising to the top of a glass. Beeld NRC Q

Voor vanavond een paar flessen Moët & Chandon koud staan? Of Veuve Clicquot? Waarschijnlijk niet. In Nederland zijn we niet zo van de champagne. We drinken liever prosecco. Of cava.

We zijn niet de enige. De verkoop van échte Franse champagne liep de laatste jaren terug, terwijl de markt voor bubbelwijnen juist steeds groter wordt. In tien jaar tijd is de wereldwijde productie met ruim 40 procent gestegen En dat voelen ze in Frankrijk.

Crisis, crisis, crisis

Huwelijken, Oud en Nieuw. Champagne is van oudsher een drank die wordt gedronken als er iets te vieren valt. Niet in de laatste plaats vanwege de prijs: een fles kost al snel enkele tientjes en kan oplopen tot in de duizenden euro’s.

Maar met het uitbreken van de financiële crisis is de vraag naar de luxe drank, die in de gelijknamige Franse streek wordt geproduceerd, ingezakt. Sinds 2007 is de verkoop van champagne met 10 procent gedaald, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Comité Interprofessionnel du vin de Champagne (CIVC).

Niet alleen in Frankrijk - goed voor ruim de helft van de totale afzet - liep de vraag terug. Ook in het Verenigd Koninkrijk (de nummer 2) en de Verenigde Staten (de nummer 3), was er een tijdlang minder behoefte aan de Franse bubbels. Met als dieptepunt 2009: toen werden wereldwijd dertig miljoen flessen minder verkocht.

In Nederland is de verkoop sinds 2007 gehalveerd. Alleen in de aanloop naar de feestdagen vindt er hier nog even een opleving plaats.

Bubbelconcurrenten

Niet dat er minder bubbels worden gedronken. De afgelopen tien jaar nam de consumptie van mousserende wijnen wereldwijd juist met zo’n 30 procent toe, blijkt uit een onlangs verschenen rapport van de OIV, een internationale brancheorganisatie voor de wijnindustrie.

Er worden vooral ándere (lees goedkopere, minder complexe) bubbels gedronken. Met als absolute koploper: prosecco. In de VS steeg de verkoop van de Italiaanse wijn dit jaar zelfs met 32 procent, schrijft The Wall Street Journal. Maar ook de eveneens Italiaanse Asti Spumantes, de Spaanse cava’s en Duitse sekts doen het goed.

In Nederland is het niet veel anders. Alleen al in de supermarkten steeg de verkoop van Italiaanse bubbels de afgelopen vijf jaar met bijna 150 procent. Al die champagne-alternatieven hebben namelijk één groot voordeel ten opzichte van het echte werk: ze zijn niet zo afhankelijk van Oud en Nieuw.

Champagnedrinkende Chinezen

Drinkt er dan helemaal niet meer champagne? Zeker wel. Met name buiten Europa worden de Moët Chandons en de Veuve Clicquots juist populairder. In China steeg de verkoop in 2012 nog met 52 procent naar 2 miljoen flessen. Maar ook Japan, Australië. Zelfs in het Verenigd Koninkrijk is de verkoop dit jaar weer aangetrokken.

Dat is maar goed ook, schrijft het Comité de Champagne in zijn jaarlijkse rapport. Want op een herstel van de eigen markt rekenen ze voorlopig niet. Komt door die kwakkelende, Franse economie. 2015 belooft niet veel beter te worden. En in Champagne weten ze: zonder geld, geen reden voor bubbels. Echte dan.

Vanavond…

toch aan de échte bubbels? Doe het dan wel op de goede manier.

Knal-ze.